این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علمی پژوهشی گیاهان دارویی، جلد ۱، شماره ۷۳، صفحات ۱۰۰-۱۰۸

عنوان فارسی اثر رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس بر اضطراب امتحان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: گاهی اوقات اضطراب امتحان، موفقیت تحصیلی دانشجویان را کم می‌کند و می‌تواند باعث افت تحصیلی و مشکلات روحی روانی در دانشجویان شود. هدف: هدف از این مطالعه بررسی اثر رایحه اسطوخودوس بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان بود. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بر روی 33 نفر از دانشجویان پرستاری متقاضی امتحان پایان ترم درس نظری بهداشت جامعه 2 انجام شد. قبل از برگزاری امتحان، دانشجویان در دو گروه رایحه درمانی (16 نفر) و کنترل (17 نفر) قرار گرفتند. در گروه رایحه درمانی 10 قطره اسانس اسطوخودوس در یک لیتر آب اضافه شد و این محلول توسط دستگاه بخور به مدت 15 دقیقه در فضا پخش شد؛ در حالی که در گروه کنترل فقط بخار آب (بدون اسانس) توسط دستگاه بخور در فضا پخش شد. اضطراب امتحان دانشجویان قبل و پس از مداخله با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان (Test Anxiety Inventory) در هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: هیچ اختلاف معنی‌داری بین مشخصات دموگرافیک دو گروه وجود نداشت؛ همچنین اختلاف معنی‌داری بین دوگروه قبل و پس از مداخله از نظر اضطراب امتحان وجود نداشت. در حالی که در گروه رایحه درمانی، اضطراب امتحان پس از مداخله کمتر از اضطراب قبل از مداخله بوده است. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس اضطراب امتحان دانشجویان را کم نمی‌کند؛ اما در گروه رایحه درمانی، اضطراب امتحان به طور معنی‌داری پس از مداخله کاهش یافت و این دانشجویان ذکر کردند استشمام رایحه اسطوخودوس برای آنها خوشایند بود. این امکان وجود دارد که رایحه درمانی بر روی اضطراب‌های موقعیتی یا حاد مؤثر نباشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The impacts of inhalation aromatherapy with lavender essential oil on students’ test anxiety: a randomized placebo-controlled clinical trial
چکیده انگلیسی مقاله Background: Test anxiety (TA) can hinder students' academic achievement and cause them educational decline and psychological problems. Objective: The effect of inhalation aromatherapy with lavender essential oil on nursing students' test anxiety was investigated. Methods: This was a quasi-experimental study was conducted on 33 nursing students who had taken the Community Health Nursing II course and were going to take its final exam. Before taking the exam of the course, the students were allocated to the aromatherapy (n = 16) and the control groups (n = 17). For the aromatherapy group, ten drops of lavender essential oil was added to one liter of water and the solution was distributed in the room space for fifteen minutes by using a humidifier. However, the humidifier which was used for the control group included of only pure water without any essential oil. The students' test anxiety was measured both before and after the study intervention by employing the Test Anxiety Inventory. Results: There was no significant difference between the study groups regarding the participating students' demographic characteristics as well as the pretest and the posttest values of test anxiety. However, within-group comparisons indicated that in the aromatherapy group, the posttest value of test anxiety was significantly lower than the pretest value. Conclusions: The findings indicated that inhalation aromatherapy with lavender essential oil had no positive effects on students' test anxiety. However, as the level of test anxiety in the aromatherapy group decreased significantly after the intervention and the students in this group reported that aromatherapy was pleasant to them. Aromatherapy is probably insignificant in alleviating acute or state anxieties.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عصمت جعفربگلو | Esmat Jafarbegloo
Midwifery Department, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

هدی احمری طهران | Hoda Ahmari tehran
Department of Medical Education, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

ساره باکویی | Sareh Bakouei
Midwifery Department, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://jmp.ir/browse.php?a_code=A-10-2012-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/88/article-88-2431338.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات