این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۰، شماره ۱۸۵، صفحات ۷۴-۸۵
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی (IERQ) در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: یکی از حیطههای پژوهشی جدید در حوزه تنظیم هیجان، تنظیم هیجان بین فردی است. این مفهوم به تمایل فرد برای اشتراک گذاشتن حالات هیجانیاش با دیگران به منظور کاهش عاطفه منفی خویش اشاره دارد. این مطالعه با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی در دانشجویان انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع مطالعات روششناسی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 602 نفر انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای تنظیم هیجان بین فردی (IERQ)، تنظیم هیجان (ERQ)، مهارتهای تنظیم هیجان (ERSQ)، تنظیم هیجان خود و دیگران (EROS)، مقیاس SCL-25، پرسشنامه کوتاه دشواری در تنظیم هیجان (DERS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. لازم به ذکر است از این تعداد 85 پرسشنامه مخدوش بودند و از پژوهش کنار گذاشته شدند و تحلیل های آماری برای 517 نفر انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دهنده مطلوب بودن ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی بود. بررسیهای تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی مدل 3 عاملی این پرسشنامه را تائید کرد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 90/0 محاسبه شد و برای آیتمهای بهبود عواطف مثبت، آرامش بخشی، الگوسازی اجتماعی و چشمانداز داشتن به ترتیب برابر با 84/0، 82/0، 80/0 و 81/0 به دست آمد. استنتاج: پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار است و از انطباق خوبی در زبان فارسی برخوردار است. از این رو این پرسشنامه میتواند در پژوهشهای آتی در زمینه تنظیم هیجان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجان بین فردی، ویژگیهای روانسنجی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Investigating Psychometric Properties of Interpersonal Emotion Regulation Questionnaire (IERQ) in University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: One of the new areas of research in emotion regulation is interpersonal emotion regulation. This concept refers to individual's willingness to share emotional states with others to reduce own negative emotions. This study was conducted to investigate the psychometric properties of Interpersonal Emotion Regulation Questionnaire (IERQ) in students. Materials and methods: A methodological study was carried out and the research population included all student studying in Tehran state universities. A total of 602 students were selected using multistage cluster sampling. Interpersonal Emotion Regulation Questionnaire (IERQ), Emotion Regulation Questionnaire (ERQ), Emotion Regulation Skills (ERSQ), Emotion Regulation of Others and Self (EROS), SCL-25 scale, and Difficulties in Emotion Regulation Scale Short Form (DER-SF) were administered. Eighty-five cases were excluded from the study and statistical analysis was performed for 517 individuals. Results: The findings showed satisfactory results for the psychometric properties of the IERQ. Exploratory and confirmatory factor analysis confirmed the 3-factor model for this questionnaire. Cronbach's alpha coefficient was 0.90 for the whole questionnaire and 0.84, 0.82, 0.80 and 0.81 for items of enhancing positive affect, soothing, social modeling, and perspective, respectively. Conclusion: Interpersonal Emotion Regulation Questionnaire has good psychometric properties and adaptation in Persian. Therefore, it can be used in future researches on emotion regulation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژگان لطفی | Mozhgan Lotfi
1 Assistant Professor, Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران(، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
یاسمن شیاسی | Yasaman Shiasy
MSc in Clinical Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران
مهدی امینی | Mahdi Amini
Assistant Professor, Addiction Department, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه اعتیاد، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران(، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
کامیار منصوری | Kamyar Mansori
MSc Student in Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت تهران (انستیتو روانپزشکی تهران(، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سیروان حمزه زاده | Sirvan Hamzezade
MSc Student in Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت تهران (انستیتو روانپزشکی تهران(، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
علی صالحی | Ali Salehi
MSc Student in Health Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت، دانشکده علوم رفتاری و سلامت تهران (انستیتو روانپزشکی تهران(، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
محراب مفاخری | Mehrab Mafakhery
MSc Student in Health Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت، دانشکده علوم رفتاری و سلامت تهران (انستیتو روانپزشکی تهران(، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10308-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-2431395.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات