این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۰، شماره ۱۸۵، صفحات ۸۶-۹۵

عنوان فارسی رابطه هوش اخلاقی با رفتار حرفه ای پرستاران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بهره‌گیری از هوش اخلاقی در بهبود روابط بین فردی به ویژه در حیطه‌های پزشکی و پرستاری از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه هوش اخلاقی با رفتار حرفه‌ای در پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 260 پرستار شاغل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ساری در سال 1397 به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه‌های رفتار حرفه‌ای Goze و هوش اخلاقی Lennick & Kiel بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار نمرات رفتار حرفه‌ای و هوش اخلاقی به ترتیب (66/13±33/113) و (86/20±56/151) بود. ضریب همبستگی اسپیرمن بین هوش اخلاقی با رفتار حرفه‌ای (001/0=P، 523/0=r) همبستگی مثبت و معنی‌داری نشان داد. استنتاج: یافته‌های پژوهش نشان داد هوش اخلاقی با رفتار حرفه‌ای پرستاران ارتباط دارد، به طوری که با افزایش هوش اخلاقی، رفتار حرفه‌ای نیز افزایش می‌یابد. لذا به نظر می‌رسد می‌توان رفتار حرفه‌ای پرسنل پرستاری را با توجه به هوش اخلاقی آن‌ها پیش‌بینی نمود. افزایش دانش پرستاران در رابطه با هوش اخلاقی، منجر به افزایش رعایت جنبه‌های اخلاقی در مراقبت از بیمار و ارتقای رفتار حرفه‌ای و درنتیجه موجب بهبود کیفیت خدمات مراقبتی و رضایت بیماران در مراکز درمانی خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، رفتار حرفه‌ای، پرستاران، کیفیت خدمات

عنوان انگلیسی Relationship between Ethical Intelligence and Professional Behavior in Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Ethical intelligence is highly important in improving interpersonal relationships, especially in medical and nursing staff. The purpose of this study was to determine the relationship between ethical intelligence and professional behavior in nurses working in educational hospitals affiliated to Mazandaran University of Medical Sciences. Materials and methods: In this descriptive correlational study 260 nurses working in educational hospitals of Mazandaran Medical Sciences University in 2018, were selected through stratified random sampling method. Data were collected using demographic questionnaire, modified Nursing Students Professional Behaviors Scale (NSPBS), and Lennick and Kiel's Ethical Intelligence Questionnaire (2005) In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics were applied in SPSS V18. Results: The mean scores for professional behavior and moral intelligence were 113.33 ± 13.66 and 151.56±20.86, respectively. Spearman correlation coefficient showed a significant positive correlation between moral intelligence and professional behavior (r= 0.523, P= 0.001). Conclusion: This study showed that high moral intelligence leads to better professional behavior in nurses. Therefore, it seems that professional behavior of nursing staff could be predicted according to their ethical intelligence. Moreover, enhancing the knowledge of nurses about ethical intelligence, improves ethical aspects in patient care and increases patient satisfaction in health care settings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا خواجوی | Zahra Khajavi
MSc Student in Psychiatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Student Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

نازنین واعظ زاده | Nazanin Vaezzadeh
Assistant Professor, Department of Pediatrics, Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سید نورالدین موسوی نسب | Seyed Noureddin Mousavinasab
Assistant Professor, Department of Biostatistics, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه آمار، دانشکده بهداشت ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

حمیده عظیمی لولتی | Hamideh Azimi Lolaty
Assistant Professor, Department of Psychiatric Nursing, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه روانپرستاری، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-268-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-2431396.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات