این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۱۰۳-۱۲۲

عنوان فارسی بررسی عملکرد اقتصادی روش‌های سنتی حمل و نقل چوب در مزارع بید و صنوبر (مطالعه‌موردی: استان ‏کردستان)‏
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روش‌های سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده ‏در ‏حاشیه ‏رودخانه‌های استان کردستان می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از ‏رودخانه ‏مقایسه راندمان ‏اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. ابتدا مسیرهای حمل چوب در رودخانه‌های مورد ‏مطالعه ‏با استفاده از دستگاه ‏موقعیت یاب جهانی‎(GPS)‎‏ برداشت شد. سپس مشخصات رودخانه شامل سرعت، شیب، عرض، عمق، ‏دبی ‏جریان و همچنین سرعت حمل ‏قطعات 1 و 5/3 متری چوب صنوبر و بید مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. عملکرد اقتصادی ‏حمل ‏چوب با استفاده از قاطر نیز با بهره‌گیری از ‏اطلاعات هزینه، مدت زمان حمل و تعداد کارگر ثبت گردید. یافته‌ها و نتیجه ‏گیری ‏کلی: هزینه ساعتی حمل چوب با قاطر و رودخانه به ‏ترتیب 225000 و 100000 ریال به دست آمد. میانگین سرعت حمل ‏چوب ‏با استفاده از قاطر کمتر از روش حمل چوب با استفاده از رودخانه ‏بود. نتایج به دست آمده نشان داد که حمل چوب با استفاده ‏از ‏نیروی آب نسبت به حمل آن با استفاده از حیوانات بارکش سریع‌تر و با هزینه ‏کمتر صورت گرفت. چکیدهسابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روش‌های سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده ‏در ‏حاشیه ‏رودخانه‌های استان کردستان می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از ‏رودخانه ‏مقایسه راندمان ‏اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. برداشت ‏چکیدهسابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روش‌های سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده ‏در ‏حاشیه ‏رودخانه‌های استان کردستان می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از ‏رودخانه ‏مقایسه راندمان ‏اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. ابتدا مسیرهای حمل چوب در رودخانه‌های مورد ‏مطالعه ‏با استفاده از دستگاه ‏موقعیت یاب جهانی‎(GPS)‎‏ برداشت شد. سپس مشخصات رودخانه شامل سرعت، شیب، عرض، عمق، ‏دبی ‏جریان و همچنین سرعت حمل ‏قطعات 1 و 5/3 متری چوب صنوبر و بید مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. عملکرد اقتصادی ‏حمل ‏چوب با استفاده از قاطر نیز با بهره‌گیری از ‏اطلاعات هزینه، مدت زمان حمل و تعداد کارگر ثبت گردید. یافته‌ها و نتیجه ‏گیری ‏کلی: هزینه ساعتی حمل چوب با قاطر و رودخانه به ‏ترتیب 225000 و 100000 ریال به دست آمد. میانگین سرعت حمل ‏چوب ‏با استفاده از قاطر کمتر از روش حمل چوب با استفاده از رودخانه ‏بود. نتایج به دست آمده نشان داد که حمل چوب با استفاده ‏از ‏نیروی آب نسبت به حمل آن با استفاده از حیوانات بارکش سریع‌تر و با هزینه ‏کمتر صورت گرفت. چکیدهسابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روش‌های سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده ‏در ‏حاشیه ‏رودخانه‌های استان کردستان می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از ‏رودخانه ‏مقایسه راندمان ‏اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. برداشت ‏چکیدهسابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روش‌های سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده ‏در ‏حاشیه ‏رودخانه‌های استان کردستان می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این تحقیق ضمن معرفی روش حمل چوب با استفاده از ‏رودخانه ‏مقایسه راندمان ‏اقتصادی آن با روش حمل و نقل چوب با قاطر انجام شد. ابتدا مسیرهای حمل چوب در رودخانه‌های مورد ‏مطالع ‏‎.‎‏ سابقه و هدف: استفاده از جریان رودخانه و حیوانات بارکش از روش‌های سنتی حمل مقطوعات صنوبر و بید کشت شده ‏در ‏حاشیه ‏رودخانه‌های استان کردستان می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این تحقیق ضمن معرفی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of economic performance of two the traditional transportation systems on ‎poplar and willow timbers (case study: Kurdistan province)‎
چکیده انگلیسی مقاله Comparison of economic performance of two traditional transportation systems on poplar and ‎willow timbers (case study: Kurdistan province)‎AbstractBackground and objectives:‎‎ Animal logging and river transportation are traditional systems for transporting the poplar and willow ‎timbers from the margins of rivers in Kurdistan province.‎Materials and methods:‎‎ This research initially introduces the river transportation system for wood extraction and then ‎compares this system with mule logging from economic point of view. At first, the river transportation ‎routes in study area were taken by GPS. River properties including, velocity, gradient, width, depth, ‎flow discharge and transportation velocity of 1 and 3.5 meters of poplar and willow were measured. ‎The economic performance of mule logging was calculated from cost, logging time and number of ‎labor information. ‎Results:‎‎ Results showed that the Hourly cost of timber transportation by mule and river were 225000 and ‎‎100000 Rials, respectively. The mean of transportation velocity of timber by mule was lower than that ‎of water flow.‎ConclusionIt was concluded that in the study area the transportation cost and time by river was more suitable than ‎animal logging.‎Keywords: Wood plantation, River transportation, Draft animal, Cost transportation, Boridar village.‎Comparison of economic performance of two traditional transportation systems on poplar and ‎willow timbers (case study: Kurdistan province)‎AbstractBackground and objectives:‎‎ Animal logging and river transportation are traditional systems for transporting the poplar and willow ‎timbers from the margins of rivers in Kurdistan province.‎Materials and methods:‎‎ This research initially introduces the river transportation system for wood extraction and then ‎compares this system with mule logging from economic point of view. At first, the river transportation ‎routes in study area were taken by GPS. River properties including, velocity, gradient, width, depth, ‎flow discharge and transportation velocity of 1 and 3.5 meters of poplar and willow were measured. ‎The economic performance of mule logging was calculated from cost, logging time and number of ‎labor information. ‎Results:‎‎ Results showed that the Hourly cost of timber transportation by mule and river were 225000 and ‎‎100000 Rials, respectively. The mean of transportation velocity of timber by mule was lower than that ‎of water flow.‎ConclusionIt was concluded that in the study area the transportation cost and time by river was more suitable than ‎animal logging.‎Keywords: Wood plantation, River transportation, Draft animal, Cost transportation, Boridar village.‎Comparison of economic performance of two traditional transportation systems on poplar and ‎willow timbers (case study: Kurdistan province)‎AbstractBackground and objectives:‎‎ Animal logging and river transportation are traditional systems for transporting the poplar and willow ‎timbers from the margins of rivers in Kurdistan province.‎Materials and methods:‎‎ This research initially introduces the river transportation system for wood extraction and then ‎compares this system with mule logging from economic point of view. At first, the river transportation ‎routes in study area were taken by GPS. River properties including, velocity, gradient, width, depth, ‎flow discharge and transportation velocity of 1 and 3.5 meters of poplar and willow were measured. ‎The economic performance of mule logging was calculated from cost, logging time and number of ‎labor information. ‎Results:‎‎ Results showed that the Hourly cost of timber transportation by mule and river were 225000 and ‎‎100000 Rials, respectively. The mean of transportation velocity of timber by mule was lower than that ‎of water flow.‎ConclusionIt was concluded that in the study area the transportation cost and time by river was more suitable than ‎animal logging.‎Keywords: Wood plantation, River transportation, Draft animal, Cost transportation, Boridar village.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن مصطفی |
دانشجوی دکتری علوم جنگل و جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

آیدین پارساخو |
استادیار گروه جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

شعبان شتایی جویباری |
دانشیار گروه جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

مجید لطفعیان | لطفعیان
دانشیار گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

نیشتمان حاتمی |
دانشجوی دکتری جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان


نشانی اینترنتی http://jwfst.gau.ac.ir/article_2815_8700831d85ba7c1024376510464d9a55.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1411/article-1411-243288.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات