این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های فرسایش محیطی
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۳-۲۶
عنوان فارسی
تعیین سهم جادهها در تولید رسوب حوزه آبخیز با استفاده از مدل تحویل رسوب و GIS
چکیده فارسی مقاله
در جریان احداث شبکههای جاده، سطح وسیعی از عرصه جنگلها و مراتع در طول و حاشیه مسیر آن تخریب میشود. در نتیجه این فرآیند حجم بسیاری زیادی خاک و سنگ از محل خود جا به جا و بر روی اراضی مجاور ریخته شده که موجب مضاعف شدن شدت تخریب محیط زیست میشود. یکی از بزرگترین مشکلات ناشی از جادهسازی ایجاد و افزایش اشکال مختلف فرسایش در اطراف جاده و رسوبزایی در اثر از بین بردن پوشش گیاهی، افزایش سرعت رواناب و ناپایدار کردن شیب دامنه است. در این تحقیق، رسوب ناشی از شبکه جادههای موجود در کاربریهای متفاوت حوزه آبخیز کجور با استفاده از مدل تحویل رسوب و در محیط GIS تخمین زده شد. نتایج نشان داد که فرسایش تولیدی از این شبکه جاده بدون در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب در حدود 23/11682 تن در ســـال میباشد. با در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب، رسوبدهی از شبکه جادهها به طور میانگین در حدود 5/589 تن در سال به تفکیک 07/423 تن برابر 8/71 درصد مربوط به سطح جاده و آبروهای کنار جاده و 98/165 تن برابر 17/28 درصد مربوط به ترانشه خاکبرداری تخمین زده شد. با درنظر گرفتن رسوب خروجی سالانه در حدود 10560 تن رسوب نقش شبکه جادهها را میتوان در حدود 57/5 درصد رسوب خروجی حوزه دانست در حالی که این جادهها تنها 31/0 درصد از سطح حوزه را شامل میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Determination of roads quota in watershed sediment yield using SEDMODEL and GIS
چکیده انگلیسی مقاله
During the construction of road networks large area of forests and rangelands will be destroyed in the road path and its margins. This process causes massive amount of soil and rock move from its site and on adjacent lands will be accumulated, that causes increasing environmental degradation. One of the most important problems due to forest roads making is increasing of different erosion forms in around of roads, sediment yield resulting of vegetation destroy, soil structure ruin, run off velocity increasing and slope instability. In this research, sediment due to existence roads of different land use was estimated in a part of Kojour (Experimental Forest of Tarbiat Modares University) using of SEDMODEL and GIS. The results show that without considering sediment delivery ratio, erosion in this road network is about 11682.23 ton/year. With attention to sediment delivery ratio based on distance from road, sediment yield from these roads is 423/07 (71/8 %) and 165/98 (28/17 %) ton due to road surface, lateral ditch and cut slope respectively. Meanwhile with attention to sediment output that is 10560 ton, percent of sediment due to road network is about 5/57 %, whereas area of this road is about 0/31 percent of total area
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ذکریا اسداللهی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علی نیازی |
دانشگاه شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)
صالح یوسفی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
زهرا اسداللهی |
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مجید محمدی |
mohammady_wme@yahoo.com
نشانی اینترنتی
http://magazine.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-14&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1412/article-1412-243645.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روشهای نوین و دقیق در تهیّه نقشه فرسایش (سنجش از دور و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی)
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات