این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
انرژی ایران
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۵-۲۱
عنوان فارسی
اثر تیپولوژی ساختمان در کاهش مصرف انرژی مدارس شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله
با توجه به تاثیر اقلیم بر معماری به ویژه در کشور ایران که شرایط اقلیمی در آن کاملا مشهود است و همچنین محدود بودن سوخت های فسیلی، طراحی معماری مناسب میتواند با استفاده از راه کارهای سامانه های غیرفعال به کاهش مصرف نهایی ساختمان منجر شود. یکی از راهکارهای طراحی، تعیین شکل و فرم متناسب با اقلیم و چگونگی جا نمایی فضاهای داخلی می باشد. مدارس به دلیل الگوی اشغال فضاها و نوع کاربران و زمان ااستفاده(9 ماه از سال) از پتانسیل بیشتری برای طراحی همساز با اقلیم برخوردار است. از سوی دیگر میانگین دمای ماهانه در شهر اصفهان، حدود 7 ماه از سال (مهر تا فروردین ) پایین تر از محدوده پایینی شرایط آسایش حرارتی ارائه شده در استاندارد اشری است. در این مقاله از طریق مدلسازی دینامیک انرژی، تاثیر فرم بهینه، تعداد طبقات و جانمایی مناسب فضای کلاس ها در جهت کاهش مصرف انرژی کل برای یک نمونه مدرسه در شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از آنالیزها نشان داده است که تنها با بهره گیری از فرم بهینه ساختمان و جانمایی درست فضاهای داخلی می توان مصرف انرژی اولیه ساختمان را نسبت به نا مناسب ترین فرم بستر پژوهش به میزان 9% کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرم بهینه، مدرسه، صرفه جویی انرژی، مدل سازی انرژی، اصفهان
عنوان انگلیسی
The Effect of Building Typology on the Reduction of Energy Consumption in Esfahan Schools
چکیده انگلیسی مقاله
Given the effect of climate on architecture, particularly in Iran's climatic conditions, and the limit to fossil fuels, appropriate architectural designs can greatly contribute to decreases in total energy consumption, using inactive systems solutions. One alternative is to design forms which are consistent with the climate and build space interior spaces appropriately. Schools, because of their space use patterns and the type of users as well as the time they are used (only nine months a year), enjoy a higher potential to be designed in a climatically friendly way. On the other hand, the average monthly temperature in Esfahan is lower than the standard thermal comfort conditions for 7 months of the year. In this study, using energy dynamics modeling, the effect of such factors as optimal form, the number of stories and appropriate placement of classroom spaces on energy consumption was investigated in a school in Esfahan. The results obtained from the analyses of the data revealed that the mentioned factors can reduce the amount of energy consumed by 9 percent.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میترا قرمزی | Mitra Ghermezi
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
فرشاد نصراللهی | ّFarshad Nasrollahi
uni isfahan
دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-1658-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/626/article-626-2438298.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت انرژی، بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات