این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش های فقهی
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۳۰
عنوان فارسی
اعتبار و نفوذ حکم حاکم مخالف در ثبوت هلال ذیالحجه
چکیده فارسی مقاله
هلال ماه، مباحث و ابعاد مختلفی دارد که حکم حاکم مخالف در ثبوت آن و تحلیل تبعات و لوازم فقهی آن در امور حج، یکی از مسائل آن است. در موسم حج، زمان وقوفین با حکم حاکم و امیرالحاج تعیین و اعلام میشود و ممکن است در برخی موارد، موافقت آن با واقع محرز نباشد؛ همانطور که ممکن است مخالفت آن با واقع، در بعض ایام یقینی باشد. با توجه به عمومات و اطلاقات تقیه و برخی روایات دیگر، همچون معتبرۀ ابنمغیره از ابیجارود، پیروی از آن، از جهت حکم تکلیفی واجب است؛ چنانکه حتی در صورت علم به مخالفت نیز بر آن تصریح شده است. البته برخی، صحت حج را به وقوف اضطراری و برخی، به اِعمال حیله منوط دانستهاند؛ منتها اطلاقات و عمومات تقیه، و برخی روایات، همچون معتبرۀ ابنسنان و ابنمغیره از ابیجارود، بر صحت حج و کفایت آن دلالت دارند و حکم واقعی ثانوی حج در فرض تقیه (خوفی و مداراتی) در صورت علم به مخالفت هم، صحیح و مجزی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتبار، تقیه، حج، حاکم، حکم، مخالف، نفوذ،
عنوان انگلیسی
Credibility and implementation of the Muslim ruler's regulation, incongruent with Zilhajjah moon witness
چکیده انگلیسی مقاله
The moon of month has various discussions and aspects whereas the regulation of Muslim ruler, opposing the positivity of Zilhajjah moon and the evaluation of its juristic outcomes and consequences in Hajj rites is one of them. In the season of Hajj, the times of both the Woqoof are decided and declared by the regulation of Muslim ruler and Amir Alhajj whereas it is possible that in some cases the regulation of Muslim ruler may be incongruous with fact; likewise it is also possible that its incongruity with reality may be certain in some cases. In reference with the grounds and practices of Taqiyyah and some other particular traditions like in the Mu'tabirah Ibne Mughairah by Abi Jarood, obeying such the incongruous regulation is obligatory because of its being Hukm e Taklifi; whereas it is also specified as obligatory even in the case of being certain in its incongruity. However some of the jurists believe that the correctness of Hajj depends on the Woqoof e Izterari and some others believe that it depends on the practice of Heelah (tactfulness); finally practices and grounds of Taqiyyah and some other traditions like Mu'tabirah Ibne Sinan and Ibne Mughairah by Ibne Jarood implicate on the correctness and sufficiency of Hajj while in case of Taqiyyah (fearful or compromising), the Haqeeqi Sanavi Hukm (Real Secondary Ruling) of Hajj, even in case of being certain in its incongruity, is 'correct' and 'Ijza' too
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی درگاهی |
استاد سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم و دانش آموختۀ سطح چهار حوزوی و پژوهشگر پژوهشگاه المصطفی
رضا عندلیبی |
دانش آموختۀ سطح چهار حوزه و پژوهشگر پژوهشکدۀ حج و زیارت
نشانی اینترنتی
http://jorr.ut.ac.ir/article_54651_dfddae16b51b22bd1f6981900f08ea50.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1414/article-1414-243901.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات