این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی توسعه یادگیری مستمر برخط دانشجویان از طریق سازه‌گرایی و دوره‌های همگانی آموزش آزاد برخط (موک)
چکیده فارسی مقاله  پژوهش حاضر با هدف افزایش یادگیری مستمر بر پایه سازه‌گرایی و دوره‌های همگانی آموزش آزاد برخط (موک‌ها) صورت گرفت. سازه‌گرایی یک رویکرد یادگیری است. دانشجویان به‌صورت ذهنی دانش خود را ساخته، تفسیر نموده، مجدداً سازماندهی می‌کنند. موک‌ها دوره‌های آموزشی برخطی هستند که دسترسی آزاد برای یادگیری را در مقیاس وسیع تسهیل می‌نمایند. یادگیری مستمر به مفهوم خودمدیریتی و خودگردانی در یادگیری است. برپایه خوداظهاری، از میان دانشجویان کارشناسی‌ ارشد و دکتری با دست‌کم یک بار تجربه حضور در محیط‌های یادگیری الکترونیک، تعداد 161 نفر با روش تصادفی انتخاب گردید. ابزار سنجش، پرسشنامه 67 ماده‌ای شامل سازه‌گرایی (A)، موک (B)، و یادگیری مستمر (C) است. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، واریانس کل پرسشنامه‌ها تبیین و روایی سازه هریک تایید گردید. اجرای مدل تحلیل مسیر نشان داد «سازه‌گرایی از طریق موک اثر مثبت و معنادار بر یادگیری مستمر دارد»، اما «سازه‌گرایی اثر مستقیم و معنادار بر یادگیری مستمر نشان نداد». افزون بر آن، در مدل نهایی، عامل «عدم قطعیت» از متغیر سازه‌گرایی (A)، عامل «مدیریت زمان» از متغیر موک (B)، و عامل «راهبردهای یادگیری انطباقی» از متغیر یادگیری مستمر (C) حذف گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing Students Online Lifelong Learning through Constructivism and Massive Open Online Courses (MOOCs)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract   The purpose of this study is to develop students' Lifelong Learning in online courses and to answer the main question "Can Lifelong Learning be explained on the basis of Constructivism and Massive Open Online Courses (MOOCs)?" Constructivism can be defined basically as a learning approach, which defends that students subjectively construct, interpret and reorganize their knowledge. MOOCs are online courses that facilitate open access to learning at scale. Lifelong Learning is defined as self-direction and self-regulation in learning. The statistical population composed of M.A and Ph. D students with at least one experience in E-Learning environments. Based on self-expression a sample of 161 individuals selected by the Random sampling method. The scale is a three-part questionnaire consisting of Constructivism (A), MOOC (B), and Lifelog Learning (C) with a total of 67 items that implemented and their reliability estimated as α = 0.817, α = 0.913 and α = 0.658 respectively. The construct validity of all questionnaires determined by exploratory factor analysis as 59.2%, 51.6%, and 47.8% respectively. The results of the implementation of the Path Analysis model are as follows: "Lifelong Learning is influenced by Constructivism through MOOC", but "Lifelong Learning (t = 1.640) directly has no significant relation with Constructivism". Also "Uncertainty", "Time Management", and "Adaptable Learning Strategies" factors were removed from (A), (B), and (C) questionnaires respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود اکرامی | Mahmood Ekrami
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور

محمدرضا سرمدی | Professor Sarmadi
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور

لیلا وطن دوست | Leila Vatan Doust
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4131-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصص داوری
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات