این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۷۹-۸۵
عنوان فارسی
رابطه سلامت سازمانی و اخلاق حرفه ای دبیران؛ نقش میانجی تناسب فرد-سازمان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: بررسی جایگاه اخلاق حرفه ای می تواند به طور موثری در پیشبرد اهداف عالی نظام آموزش و پرورش نقش ایفا کند، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف رابطه سلامت سازمانی و اخلاق حرفه ای با نقش میانجی تناسب فرد- سازمان انجام شده است. روش: روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران شاغل در دوره متوسطه اول آموزش و پرورش همدان می باشد، 280 نفر از دبیران با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی هر طبقه به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی، اخلاق حرفه ای و تناسب فرد- سازمان استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که رابطه سلامت سازمانی و اخلاق حرفه ای با نقش میانجی تناسب فرد-سازمان مثبت و معنی دار می باشد. نتیجه گیری: بی شک برای داشتن سلامت سازمانی نیازمند اعتلای اخلاق حرفه ای در سازمان هستیم که با افزایش تناسب میان فرد – سازمان این ارتباط مستحکم تر می شود. در نتیجه برای توسعه اخلاق حرفه ای در میان دبیران می بایست مدیران به سلامت سازمانی و تناسب فرد-سازمان توجه کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت سازمانی، تناسب فرد-سازمان، اخلاق حرفه ای
عنوان انگلیسی
Relationship between Organizational Health and Professional Ethics of Teachers: Mediating Role of Person -Organization Fit
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Examining the position of professional ethics can be effective in advancing to the great goals of the education system. The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational health and professional ethics with the mediating role of person organization fit. Method: The research method is descriptive - correlation. The statistical population consists of all teachers working in the first secondary school education of Hamedan, 280 teachers were selected by cluster random sampling, proportional to the size of each class as a statistical sample. Three questionnaires were used for collecting the data: organizational health, professional ethics, and individual-organizational fit. The collected data were analyzed by using Pearson and structural equation modeling in SPSS and LISREL software. Results: Results of the study showed that the relationship between organizational health and professional ethics with mediating role person organization fit is positive and significant. Conclusion: Undoubtedly, in order to have organizational health, we need to promote professional ethics in the organization, which will be strengthened by increasing the fit between the individual and the organization. As a result, in order to develop professional ethics among teachers, managers must pay attention to organizational health and individual-organizational fit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا اردلان |
احمد عزیزی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-16&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2441385.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات