این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۰۷

عنوان فارسی رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها
چکیده فارسی مقاله زمینه: کارکنان زمانی می­توانند در مشاغل خود به خوبی عمل کنند که از توانایی و انگیزش لازم برای داشتن عملکرد مناسب بهره­ مند باشند. در واقع توانایی و انگیزش منجر به عملکرد شغلی مناسب می­شود و این توانایی و انگیزش نیز می­ تواند با حضور رهبری اخلاقی در سازمان قوت بگیرد. هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی در دانشگاه­های دولتی شهر تهران بود. روش­: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی و به صورت کمی انجام شده ­است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه­های دولتی شهر تهران در سال 1396 می­ باشد که با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چندمرحله‌ای، 480 نفر با استفاده از تعیین حجم نمونه در مدلسازی معادلات ساختاری انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به سؤال­های پژوهش از مدل­سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel 8/8 استفاده شده ­است. یافته ­ها: یافته­ های این تحقیق نشان م ی­دهد که بین رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه­های دولتی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد (5/0). مؤلفه فردی رهبری اخلاقی در میان سایر مؤلفه­ های رهبری، بالاترین رتبه و در میان مؤلفه­ های عملکرد شغلی بعد آموزشی، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده ­اند. نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نمایانگر این ایده می ­باشد؛ که جذب مدیرانی با سبکهای رهبری اخلاقی که دارای تجربه‌های آموزشی و پژوهشی مناسب هستند، موجب بهبود عملکرد اعضای هیأت علمی خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری اخلاقی، شایستگی های فردی، عملکرد حرفه ای، عملکرد شغلی

عنوان انگلیسی Relationship between Ethical Leadership and Job Performance of Faculty Members of Universities
چکیده انگلیسی مقاله Background: Employees can work well in their careers when they have the ability and Necessary motivation to function properly. In fact ability and motivation lead to suitable job performance and this ability and motivation also can get stronger in organization despite the presence of ethical leadership. The purpose of the present study was the impact of ethical leadership on job performance from viewpoint of faculty members of public universities in Tehran. Methods: The research method in terms of the purpose was applicable and in terms of method was descriptive- correlating. The population of the study includes all faculty members of Tehran state universities in 2017. 480 subjects were selected by multilevel cluster sampling method. Data collection was done by researcher- made questionnaire. Data analysis was done through structural equation modeling using Lisrel 8.8 software. Results: The results of the study indicated that ethical leadership on job performance from viewpoint of faculty members of Tehran University impact on job performance (0.5). The individual component of moral leadership has the highest rank among other components of leadership and the highest rank among the components of job performance in the educational field. Conclusion:  Research results show this idea; attracting managers with ethical leadership styles who have appropriate educational and research experiences will improve the performance of faculty members.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سحر رستگار |


ترانه عنایتی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-19&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2441388.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات