این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۸۳-۱۰۲

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای اصل لذّت در فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری
چکیده فارسی مقاله سجاد دهقان‌زاده* فاطمه احمدیان** [U1] چکیده لذّت‌گرایی به ‌عنوان یک اندیشه، نظریه‌ای است که بنا بر آن شادی، خیر نهایی است و ناخشنودی شر غایی. مکاتب فکری ماده‌گرا، که عموماً به اصالت لذّت قائل‌اند، در فرهنگ‌های مختلف انسانی نمودهای متنوعی داشته‌اند. فرهنگ هندویی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است، زیرا در این فرهنگ، مکتب متمایزی به نام چارواکه وجود دارد که با برخورداری از مشرب فکری ماتریالیستی، لذّت را تنها معنا و غایت حیات می‌داند. فلسفهٔ اپیکوری در یونان شبیه‌ترین مکتب فکری به چارواکه است. این فلسفه‌ها، هر دو مکاتبی را با ماهیت لذّت‌گرایی به ‌وجود آوردند که به‌ رغم معاندان و مخالفت‌های فراوان توانستند طی قرن‌ها طرفدارانی را جلب کنند. با مقایسهٔ اصل لذّت از منظر این دو فلسفه بر اساس منابع کتاب‌خانه‌ای موجود، روشن می‌شود که آنها هر دو، ظاهراً چون فقط قائل به اعتبار و وجود دنیای مادی‌ هستند و هستی انسان را فقط بر مبنای بُعد مادی او تبیین کرده‌اند و نیز هر گونه هستی پس از مرگ را انکار می‌کنند، بنابراین نتیجه می‌گیرند که، پس باید شاد بود و از لذات زندگی بهرهٔ کامل برد. با وجود این، بین آنها اختلاف‌نظرهایی نیز وجود دارد: اپیکوریان مخصوصاً با دستهٔ خاصّی از چارواکه‌ای‌ها در معنا و انواع لذّت اختلاف تامّ دارند؛ همچنین اپیکوری‌ها برخلاف پیروان چارواکه که لذات جسمانی را معتبر می‌دانند، شادی و لذّت برتر را بیشتر به ‌معنای فقدان الم در نظر می‌گیرند؛ در حالی ‌که، هدف چارواکه‌ای‌ها، تعمیق و گسترش دامنهٔ لذّت است، هدف اپیکوری‌ها، تقلیل حدالامکان درد است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چارواکه، اپیکوری، اصل لذّت، ماتریالیسم، غایت زندگی،

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Hedonism in Charvaka and Epicurean's Philosophies
چکیده انگلیسی مقاله Sadjjad Dehghanzadeh[1] Fatimah Ahmadian[2] Hedonism as an idea is a theory, according to which happiness is ultimate good and unhappiness is the ultimate evil. Materialist schools of thought, which generally believe in hedonism, have various expressions in different human cultures. Hindu culture is no exception, because there is a distinctive school of philosophy in this culture, called Charvaka, which considers pleasure as the only meaning and aim of life, due to having materialistic school of thought. Epicurean philosophy in Greece is the closest school to Charvaka. These two philosophies formed schools with a hedonistic nature, which could attract many people over centuries in spite of their many enemies and great oppositions. A comparative study of hedonism in these two philosophies through available library resources shows that both of them believe man should be happy and enjoy life completely, because they apparently believe only in the validity and existence of material world, explain man's existence on the basis of his material dimension, and reject any kind of existence afterlife. There are, however, some differences between these two philosophies. Epicureans are completely different with a particular sect of Charvakans in terms of their view about the meaning and kinds of pleasure. Furthermore, Epicureans regard higher happiness and pleasure more as the absence of pain, unlike the followers of Charvaka who regard physical pleasures as the only valid ones. The main aim of Charvakans is to deepen and extend the scope of pleasure, whereas Epicureans seek to reduce the pain as much as possible. [1] . Assistant professor of department of religions and mysticism, college of Islamic theology and sciences, Azerbaijan Shahid Madani University, corresponding author, sajad_dehganzadeh@yahoo.com [2] . Student of philosophy and theology, Azerbaijan Shahid Madani University, ahmadian.fa1393@yahoo.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد دهقان زاده |
استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشکدهٔ الاهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

فاطمه احمدیان |
دانشجوی رشته فلسفه و کلام دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات