این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۱۷، شماره ۶۸، صفحات ۲۷-۵۰
عنوان فارسی
نقد موزر بر استدلال خفای الاهی
چکیده فارسی مقاله
جان شلنبرگ، فیلسوف کاناداییتبار «استدلال خفای الاهی» را به طور جدی در سال 1993 برای اولینبار مطرح کرد. چکیده سخن شلنبرگ در این استدلال الحادی این است که خداوند قراین کافی بر وجود خود دستکم در اختیار برخی انسانها در پارهای از اوقات نگذاشته و از این رو خداوند در خفاست. شلنبرگ بر پایه این استدلال، که بر وصف حب مطلق خداوند استوار است، معتقد است که اگر خدا محب مطلق میبود، قراین کافی بر وجود خود در اختیار انسانهایی که آفریده و محبوب اوست، قرار میداد و در خفا نمیماند. لیکن خدا قراین کافی بر وجود خود ارایه نکرده، پس او محب نیست و باور نداشتن به وجود او معقول و سرزنشناپذیر است. شلنبرگ معتقد است که «استدلال خفا» الحاد را توجیه میکند و او بر اساس این استدلال، وجود خدا را نفی می کند.پل موزر فیلسوف معاصر آمریکایی با رویکرد جدید به معرفتشناسی دین، دیدگاه شلنبرگ را رد میکند. او دلایل ناآشارگی خدا را رد کرده، معتقد است که بر وجود خدا دلایل کافی وجود دارد. اما به نظر موزر، این دلایل با آنچه به طور طبیعی انسانها انتظار دارند، تفاوت بسیار دارد. او بر پایه معرفت ارادی، تعیینکننده مرجع حقیقی برای نوع قراین و ارزیابی آن را خود خدا میداند، نه انسان. به این ترتیب، موزر استدلال خفا را، که بر اساس مرجعیت انسان صورتبندی شده، در توجیه خفای خدا و در نتیجه نفی وجود او موفق ارزیابی نمیکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Moser’s Criticism of Divine Hiddenness Argument
چکیده انگلیسی مقاله
Seyyed Nasir Ahmad Husseini[1] Canadian Philosopher, John L. Schellenberg, formally proposed and formulated "Divine Hiddenness Argument" in 1993 for the first time. In this atheistic argument, he states that God does not provide sufficient evidence for His existence at least to some people for some times, thus He is hidden. According to his argument which is based on God’s perfect love, Schellenberg believes that if God perfectly loves people as his creatures, He will provide sufficient evidence for his existence to them and therefore He is not hidden. But God does not provide sufficient evidence to them, therefore He is not perfect lover and disbelieving in His existence is rational and inculpable. Schellenberg believes that "Divine hiddenness Argument" justifies atheism and accordingly refutes the existence of God. Paul K. Moser, contemporary American philosopher, rejects Schellenberg’s view in his new approach to epistemology of religion. Rejecting the evidence for Divine hiddenness, Moser believes that there is sufficient evidence for the existence of God. According to Moser, however, this evidence greatly differs with what the people naturally expect. Based on volitional knowledge, he believes that it is the God, not man, who determines the genuine authority and resource for kinds of evidence and its evaluation. So, Moser does not consider divine hiddenness argument, which is formulated on the basis of human authority, successful in justification of divine hiddenness and in refutation of God’s existence. [1] . Assistant professor of department of philosophy, Al-Mustafa International University
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدنصیراحمد حسینی | سیدنصیراحمد
استادیار جامعه المصطفی العالمیه
نشانی اینترنتی
http://pfk.qom.ac.ir/article_621_60c275cdc6040326c7704acd7afff093.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244192.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات