این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۷۵-۱۹۴

عنوان فارسی نقد و بررسی نظریه ی اتحاد مفهومی ومصداقی ذات و صفات الهی
چکیده فارسی مقاله رابطه‌ی ذات و صفات الهی از اساسی‌ترین و اولین مباحث کلامی در دنیای اسلام است، که معرکه‌ی آراء میان اندیشمندان مسلمان قرارگرفته است. گروهی جانب افراط را پیش گرفته و معتقد به صفات انسان گونه برای واجب تعالی شده اند، که به جسم انگاری خداوند بازگشت نموده است، از سوی دیگر برخی به تفریط گرایش پیدا کرده و هر گونه صفت ثبوتی و وجودی را از حق تعالی نفی نموده‌اند، نظریه‌ی متعادل و مستدل در میان فلاسفه و متکلمان امامیه، اتحاد مصداقی و تغایر مفهومی صفات می باشد. اما برخی از عبارات ابن سینا ظهور در اتحاد مفهومی و مصداقی دارد. نوشتار حاضر تلاشی است جهت نقد و بررسی دیدگاه اتحاد مفهومی و مصداقی صفات واجب تعالی، بدین معنا که صفات حق تعالی علاوه بر اینکه از نظر مصداق و واقعیت خارجی عین ذات او هستند. از نظر مفاهیم نیز درمورد خدای سبحان به یک معنا می‌باشد. ولی با توجه به عدم ارائه استدلال قابل قبول، و مبهم بودن کلمات و لوازم نادرستی که بدنبال دارد، درستی آن دشوار می نماید. از این رو سعی شده است این دیدگاه مورد بازنگری مجدد قرار گیرد. و دلائل عدم پذیرش آن از سوی حکمای مسلمان تبیین گردد. معروف علی احمدوند استادیار گروه فلسفه وحکمت اسلامی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذات الهی، صفات الهی، اتحاد مفهومی، وحدت مصداقی، تغایر مفهوم،

عنوان انگلیسی Review and Criticism of the Theory of the Conceptual and Extensional Identity (::union::) of Divine Essence and Attributes
چکیده انگلیسی مقاله The relationship between the God's Essence and His Attributes comprises the first and the most fundamental theological debates in the world of Islam, which is a point of conflict amongst the Muslim thinkers. Some have taken an excessive standpoint and believe in humanlike attributes for the High Necessary Being, which returns to the idea of corporality of God. On the other hand, others have gone to other extreme and have taken an absolutely reductionist view as to deny all existential and affirmative attributes for God. In this regard, the balanced and reasonable viewpoint shared amongst Imamiyyah philosophers and speculative theologians is the extensional ::union:: and conceptual difference of Divine Attributes. However, some of Avicenna’s utterances show conceptual and extensional ::union::. The present paper seeks to criticize and analyze the theory of conceptual and extensional ::union:: of attributes of High Necessary Being, that is, God’s Attributes are identical with His Essence not only in terms of instance and external reality but also is terms of concepts. However, this seems difficult to prove, because no acceptable argument has been provided in this regard and the discourses and their wrong implications are ambiguous. Therefore, this paper attempts to revise this viewpoint and explain the reasons why it has not been accepted by Muslim philosophers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معروف علی احمدوند | marouf ali
استادیار گروه فلسفه وحکمت اسلامی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_43_750ebdd60006ae7b0504866f40aa93a2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات