این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۲۲۸۵-۲۲۹۳
عنوان فارسی
ارزیابی میزان رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به نیاز به اطلاع از میزان رضایتمندی بیماران در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مطالعهای با هدف ارزیابی میزان رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به بخشهای ترمیمی، اندودانتیکس، پریودنتولوژی، پروتزهای دندانی و درمان جامع این دانشکده در سال 1397 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، میزان رضایتمندی267 نفر از بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی در 5 بخش(پریودنتیکس، اندودنتیکس، ترمیمی و زیبایی، پروتز ثابت و متحرک و درمان جامع) دانشکده در پایان درمان با استفاده از پرسشنامه رضایتسنجی در دندانپزشکی (DSQ) ارزیابی گردید. پرسشنامه دارای 19 سوال در 3 حیطه درد، دسترسی و کیفیت درمان بود. دادهها، با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 17 و آزمون آماری T-test و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین سن بیماران مشارکتکننده در این مطالعه، 11/4± 31/9 بودکه 63/7% آنها زن بودهاند. بر حسب یافتهها، میانگین نمره رضایتمندی کل در بیماران مورد مطالعه 9/2 ± 68/8 از 100بود. میانگین نمره رضایتمندی در حیطههای درد، دسترسی و کیفیت درمان به ترتیب برابر با 63/9، 65/9 و 72/7 بود. در میزان رضایتمندی کل بیماران و همچنین رضایتمندی در حیطههای مورد بررسی بر حسب سن، جنس، محل سکونت و بخشهای مختلف درمانی دانشکده اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد (0/05P≥) و فقط با افزایش سن رضایتمندی در حیطه درد افزایش معناداری داشت (0/014P=). نتیجهگیری: میانگین نمره رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به دانشکده دندانپزشکی یزد در پنج بخش مذکور برابر با 68/8 و در حد مطلوب بود که نیاز هست تلاش بیشتری جهت افزایش رضایتمندی بیماران مراجعه کننده صورت پذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایتمندی بیمار، درد، دسترسی، کیفیت درمان، دانشکده دندانپزشکی
عنوان انگلیسی
Evaluation the satisfaction of patients referred to the School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd, 2018
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: According to the need to know about patient satisfaction in Shahid Sadoughi Dentistry School of Yazd, this study was conducted to evaluate the satisfaction of patients referred to the Department of Restorative, Endodontics, Periodontology, Prosthodontics and Comprehensive Therapy in 2018. Methods: In this descriptive cross-sectional study, the satisfaction rate of 267 patients referred to the School of Dentistry in 5 sections (Periodontics, Endodontics, Restorative, Prosthodontics, and Comprehensive Therapy) at the end of treatment was evaluated using a Dental Satisfaction Questionnaire (DSQ). The questionnaire contained 19 questions in 3 areas: pain, access, and quality of treatment. Data were analyzed by SPSS software version 17 and also t-test and ANOVA. The significance level in this study was considered 0.05. Results: The mean age of patients in this study was 31. 9 ± 11.4 that 63.7% of them were female. According to the results, the mean total score of satisfaction in the studied patients was 68.8 ± 9.2 from 100, and the mean score in area of pain, access, and quality of treatment was 63.9, 65.9 and 71.7, respectively. There was no significant relationship between patients' satisfaction and age, sex, place of residence and different departments of the faculty (P≥0.05), there was only a significant increase in the field of pain satisfaction with increasing age (P = 0.014). Conclusion: The average satisfaction score of patients referring to Shahid Sadoughi Dentistry School of Yazd in the five sections was 68.8 and was desirable. Considering the degree of satisfaction, more effort is needed to increase the satisfaction of patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهناز حاتمی | Mahnaz Hatami
Department of Prosthodontics, Faculty of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd
گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد
حبیب خانزاده | Habib Khanzadeh
Faculty of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد
محمدحسین لطفیکامران | Mohammad Hossein Lotfi kamran
Department of Prosthodontics, Faculty of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd
گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد
نشانی اینترنتی
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3892-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/136/article-136-2442639.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات