این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پوست و زیبایی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۴-۲۷

عنوان فارسی انگیزه‌های اقدام به جراحی‌های زیبایی در زنان متأهل: یک مطالعه‌ی کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی علل اقدام زنان متأهل به جراحی‌های زیبایی مورد بررسی قرار گرفت.   روش اجرا: مطالعه‌ی حاضر از نوع توصیفی و در حیطه‌ی پژوهش کیفی بود که با استفاده از روش داده بنیاد انجام شد. بدین‌منظور 21 شرکت‌کننده به روش نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از مصاحبه‌ی عمیق در طول دوره‌ی 6 ماهه مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها جمع‌آوری، ثبت و سپس کدگذاری و در قالب مقوله‌های اصلی، دسته‌بندی شدند.   یافته‌ها: تحلیل مصاحبه‌ی شرکت‌کنندگان به شناسایی 416 کد اولیه، 21 زیرمقوله و 3 مقوله‌ی اصلی شامل زمینه‌های فردی، زناشویی ـ خانوادگی و فرهنگی ـ اجتماعی منجر شد.   نتیجه‌گیری: تمایل به جراحی زیبایی از طرفی متأثر از عوامل فردی همچون بدریخت‌انگاری، تصویر منفی فرد نسبت به خود و غیره بوده است. از طرفی متأثر از عوامل خانوادگی ـ زناشویی همچون ادراک تکراری‌شدن برای همسر، تحقیر از سوی همسر و خانواده و غیره بوده و از طرفی متأثر از عوامل اجتماعی ـ فرهنگی همچون نقش همسالان و دوستان و نقش مدل‌های رسانه‌ای و غیره بوده است بنابراین لزوم توجه به علل اقدام زنان به جراحی‌های زیبایی اهمیت اساسی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقدام، زنان متأهل، جراحی زیبایی، مطالعه‌ی کیفی

عنوان انگلیسی The motivations of doing cosmetic surgeries in married women: a qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The aim of this study was to investigate the causes of doing cosmetic surgeries in married women. Methods: The research design was descriptive. The statistical population of the study consisted of married women who had performed cosmetic surgery. An in-depth, unstructured interview was conducted to collect information from 21 married women who were undergoing a cosmetic surgery. The data were analyzed using the foundation data (coding) method. Results: In the present study, participants' interview analysis led to the identification of 416 primary codes, 21 subcategories, and three main categories, including individual, marital-family, and sociocultural contexts. Conclusion: The desire for cosmetic surgery, on the one hand, has been influenced by individual factors, such as mischief, the negative image of the individual towards herself and et al. On the other hand, it has been influenced by family-marital factors such as the perception of repetition for the spouse, humiliation by the spouse and family and, also, influenced by socio-cultural factors such as the role of peers and friends and the role of media models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله action, married women, cosmetic surgery, qualitative study

نویسندگان مقاله جواد خدادادی سنگده | Javad Khodadadi Sangdeh
School of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

سولماز رنجی | Solmaz Ranji
School of Psychology and Educational Sciences, Azad University, Tehran, Iran
دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محسن رضایی آهوانویی | Mohsen Rezaee Ahvanuee
School of Education Sciences and Psychology, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://jdc.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-222&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/92/article-92-2443077.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات