این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۲۵-۴۲
عنوان فارسی
بررسی و نقد سنخیت علت و معلول در فلسفه اسلامی
چکیده فارسی مقاله
در تبیین پیدایش جهان ممکن بعضی از متکلمان، افزون بر پیشینه عدم زمانی، برای موجودات اصل علیت را نیز انکار کرده و ارتباط واجب و ممکن و یا خالق و مخلوق را به نحو فاعل ایجادی تفسیر کردهاند. در برابر، بسیاری از فیلسوفان معتقد به پیشینه وجودی برای موجوداتاند و بر اصل علیت و ارتباط ایجاد ایجابی تأکید دارند و برخی از آنان در تقریر و تبیین ارتباط ایجاد ایجابی، سنخیت را امری ضروری دانستهاند. از این رو در تفسیر ارتباط جهان ممکن با خالق و آفریدگار، به طور عام سه دیدگاه بینونت، عینیت و سنخیت ارائه شده است. این نوشتار، نظریه ضرورت سنخیت در اصل علیت در فلسفه اسلامی را بررسی میکند؛ بدینترتیب که پس از تحلیل و تبیین مسئله، نقدهای وارد شده به آن را بررسی کرده و سرانجام سنخیت را بر مبنای وجودشناسی فلسفی، به عنوان امری بدیهی طرح میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علت، معلول، بینونت، سنخیت، عینیت،
عنوان انگلیسی
An Examination and Criticism of the Cognation Between the Cause and Effect in Islamic Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله
Some theologians in the process of explaining the creation of contingent world, in addition to non-existence in time, have denied the causal relationship between the creator and the created and explained their relation in terms of creative agent. On the contrary, many philosophers believe in the pre-existence of created beings and emphasize on the principle of causality and on the necessary creation and some of them believe that there must be a kind of cognation (ontological homogeneity) between the creator and the creatures. So in explaining the relation between the creatures and the creator three ideas have been offered in general: total difference, sameness, and cognation. The purpose of this article is to examine the necessity of cognation between the cause and the effect in Islamic philosophy. After analyzing and explaining the theory of cognation and examining its objections, the author has come to the conclusion that the necessity of cognation, according to philosophical ontology, is self-evident.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
cause, effect, total difference, cognation, sameness
نویسندگان مقاله
جعفر شانظری |
استادیار گروه الاهیات دانشگاه اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
عسکری قاسم |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدرسی معارف
نشانی اینترنتی
http://pfk.qom.ac.ir/article_97_a402105533fb64916a3fa61fb55c5076.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244329.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات