این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۱، شماره ۴۳-۴۴، صفحات ۱۶۳-۱۷۳

عنوان فارسی تفسیر‌ هایدگر از آزادی در فلسفه کانت
چکیده فارسی مقاله در این مقاله می‌کوشیم جایگاه آزادی اصیل را، بنا بر تفسیر‌ هایدگر، در تفکر کانت نشان دهیم. به نظر‌ هایدگر فراروی و استعلای آدمی، اساس آزادی است. انسان به سبب نسبت خاصی که با هستی دارد می‌تواند از سطح موجودات به سوی خود وجود فرا رود و خود را از روزمرگی و موجود‌بینی آزاد سازد. به نظر ‌هایدگر، کانت به این حقیقت که ذات آدمی‌ در استعلایی‌بودن و فرا‌روی اوست، گرچه شاید به نحوی مبهم، متفطن‌ گردیده و آن را اساس نقد خویش در هر سه ساحت نظر، عمل، و مواجهه با زیبایی قرار داده است. در نقد اول آزادی در ساحت شناخت بدین نحو آشکار ‌می‌شود که شناخت مستلزم یافتِ پیش‌مفهو‌می ‌از موجودات است. در اخلاق، آزادی در تبعیت از قانون و خود‌انگیختگی اراده ظهور ‌می‌کند. ولی در ساحت مواجهه با امر زیبا آزادی محدود به هیچ قید و شرطی نیست و به عبارت دیگر از قید، مفاهیم، غایت، تملّک و قوانینِ از پیش تعیین‌شده رهاست. بنابراین، آزادی در ساحت هنر، آزادی اصیل است؛ پس آنتولوژیِ (هستی‌شناسی) تقدیر و مواجهه با زیبایی برای نقد اول و دوم و سوم، اساسی است؛ چرا‌که هنر و مواجهه با امر زیبا به‌ طور کامل، به‌ واسطه مشارکت لذت‌بخش در هماهنگی، اساس عقل نظری و عملی و قوه حکم را آشکار ‌می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Heidegger’s Interpretation of Freedom in Kant’s Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله This essay tries to explain the place of original freedom in Kant's thought according to Heidegger's interpretation. Original freedom, according to Heidegger, is based on transcendence. Human beings can transcendent from beings level to being only due to their special relation to being and with this transcendence they can release themselves from everydayness. Kant, according to Heidegger, was aware that human essence is in its transcendence and he based his critique in every three realm of pure reason and practical reason and judgment on this truth. In the first critique, that is, in cognition, this truth is appeared as cognition requires pre-conceptual comprehension of beings, in ethics the freedom is disclosed in self-submission to the moral law and spontaneity of will. But in appreciation, freedom is not limited to any limit and condition. In other word freedom is released from limitation of concepts and purpose, possession and desires, and pre-determined laws. So in art realm, freedom is original freedom. The ontology of appreciation is thus central to the critique of judgment and to the ontology of knowledge and ethics, because appreciation fully discloses, through joy full participation in the harmony, the ground of the pure reason, practical reason and judgment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد جواد صافیان | mohammad javad
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)

مرضیه پیراوی ونک | piravi vanak
استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_161_7e35877d1d0fc5d5d9333c1a00054170.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244396.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات