این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۱۲۱-۱۵۵

عنوان فارسی نظریه ختم ولایت از منظر سید جلال‌الدین آشتیانی
چکیده فارسی مقاله ولایت حقیقتی کلی و صفتی الهی است که در تمامی‌‌مراتب عالم سریان دارد و به اعتبارات مختلف تقسیم می‌شود و بر مبنای همین اعتبارات متعدد دارای ختم و خاتم می‌شود، که غفلت از آن اعتبارات باعث بروز ابهام‌ها و تشویش‌های فراوانی در فهم و تفسیر کلام ابن‌عربی و پیروان او می‌شود. سید جمال‌الدین آشتیانی در ساماندهی و تنقیح نظریه ختم ولایت، ایضاح کلام ابن‌عربی و گره‌گشایی از آن نقشی ارزنده دارد. وی با تسلط در مبانی حکمت و عرفان اسلامی، ضمن حفظ روحیه ولایتمداری و حریت علمی‌‌خود، کوشید چالشی‌ترین مبحث مکتب ابن‌عربی را به گونه‌ای تقریر و تبیین کند که تعارض آن با مبانی تشیع به حد‌اقل ممکن برسد. وی ضمن نقد صریح آراء ابن‌عربی، برآن است تا متشابهات کلام محیی‌الدین را به محکماتش ارجاع دهد و اثبات نماید که ختم ولایت پس از نبی مکرم اسلام (ص) در مشکات فروزان حضرت امیرالمؤمنین (ع) رتبتاً و در وجود حضرت مهدی (عج) زماناً متجلی است. در این مقاله می‌کوشیم پس از تعریف و تقسیم‌بندی مفهوم ولایت بر مبنای آثار آشتیانی، مصادیق ختم ولایت را بررسی کرده و نگرش وی در خصوص ولایت علوی، مهدوی و عیسوی را تبیین کنیم وتأثیر لحاظ نمودن اعتبارات در رفع تشویش از کلام ابن‌عربی را، در حد امکان نشان دهیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ولایت، ختم ولایت، خاتم الاولیاء، آشتیانی، ابن‌عربی،

عنوان انگلیسی Theory of Ending of Guardianship according to the Works of Seyed Jalal-al-Din Ashtiani
چکیده انگلیسی مقاله Guardianship is a general fact and divine feature that flows through all levels of the universe and is distributed into different ranks and based on such ranks needs ending. Neglecting these ranks causes lots of agitation and obscurity in comprehending and interpreting Ibn-Arabi and his followers' words. Seyed Jalal-al-Din Ashtiani has a significant role in compiling the theory of ending of guardianship in Ibn-Arabi's words and resolving its difficulty. Considering his mind as a guardianship follower and his scientific liberty, he tried to interpret and explain the most challengeable arguments in Ibn-Arabi's school, with proficiency and mastery in Islamic Philosophy and Gnosticism, in a way that he could minimize its contradictions with Shia's bases. He criticizes Ibn-Arabi's thought explicitly and does not give up his principles; meanwhile, he refers Mohyi-al-Din misgivings to his conformations to prove that ending of guardianship after Respectful prophet of Islam, comes true with Imam Ali by level of ranking and with Hazrat Mahdi by time. In this article after defining and categorizing the concept of guardianship according to the works of Ashtiani, we investigate the extentions of ending of guardianship and explain his attitude towards Alavi, Mahdavi and Christian guardianship and show the effects of considering ranks in order to remove agitation from Ibn-Arabi's Words insofar as it is possible.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسحاق آسوده |
دانشجوی دکترای فلسفه دین و مسائل کلامی جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_174_74639f0159bc9566216ea874663ab6e7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244408.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات