این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۲۵۷-۲۷۳

عنوان فارسی کارکردهای عقل نظری و عملی از نگاه ابن‌سینا
چکیده فارسی مقاله انسان به عنوان اشرف مخلوقات دارای نفس ناطقه است و نفس ناطقه انسان دارای دو قوّه عالمه و عامله است. قوّه عالمه عقل نظری نامیده می‌شود که ناظر به رابطه نفس و عقل فعّال است و قوّه عامله عقل عملی نامیده می‌شود که ناظر به رابطه نفس و بدن است. اما در بین فیلسوفان اسلامی‌تعبیر و تفسیر واحدی راجع به عقل نظری و عملی وجود ندارد. در این نوشتار ابتدا می‌کوشیم که واژه عقل را از منظر معنا‌شناسی بررسی کنیم و با اشاره به دیدگاه‌های مختلف فلسفی راجع به این دو قوّه، نگرش ابن‌سینا در خصوص مراتب عقل نظری و عملی و کارکردهای هر یک بررسی کنیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عقل، عقل نظری، عقل عملی، نفس ناطقه، ابن‌سینا،

عنوان انگلیسی The Functions of Practical and Theoretical Intellect in Ibn-Sina's View
چکیده انگلیسی مقاله Man as the noblest of all creatures, contains rational soul and the soul contains two faculties of theoretical and practical. Rational faculties is called theoretical intellect viewing the relation of soul and active intellect and practical faculty is called practical intellect viewing the relation of soul and body. But among Islamic philosophers there is not a unique interpretation and commentary on practical and theoretical intellect. In this article, we first try to consider the word "intellect" semantically, and then study Ibn-Sina's view on the ranks of practical intellect and theoretical intellect and their functions and the different philosophic viewpoints on these two faculties.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد شیبانی |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم سبزوار


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_184_465215b0ae250753f2abcc14365bb19e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244414.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات