این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۲۳۵-۲۶۰
عنوان فارسی
درآمدی به فلسفه اخلاق در سازمان (مطالعه موردی: منشورهای اخلاقی)
چکیده فارسی مقاله
مبحث معیارهای اخلاقی و قاعده تدوین منشور اخلاقی در طول حیات انسان مقولهای دیرین و دارای ابعاد و مولفههای مختلفی است، منظرگاههای علمی و تئوریکی و راهکارهای عملی فراوانی برای این موضوع طرح شده و از دیرباز محل مناقشه ارباب نظر در حوزههای دین، فلسفه، اخلاق، روانشناسی و مدیریت بوده است. در این مقاله ضمن بررسی فعل اخلاقی، خاستگاههای روانشناختی و ارتباطی آن مورد بررسی قرار میگیرد و سپس نظریات متعدد مرتبط با معیارسنجی فعل اخلاقی از جمله نظریه دگردوستی، حسن و قبح ذاتی افعال، الهام وجدان و امثال آن بازنگری و به عوامل موثر بر رفتار اخلاقی و غیر اخلاقی پرداخته میشود. سپس اصول چهارگانه علم اخلاق ارزشی یعنی تعهد، نظارت، حسابگری و سرزنش نیز با استناد به روایات مورد بررسی و مطالعات روانشناسان نیز مورد تأکید قرار میگیرد در نهایت زمینههای جهانی تدوین منشور اخلاقی سازمانها و معیارهای آن مانند اصل امانت، مالکیت، اعتماد، شفافیت و منزلت، انصاف، شهروندی و حساسیت متقابل تحلیل میگردند و مصادیق منشور یاد شده در ابعاد مورد مطالعه نیز ارائه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Code of Ethics and Loyalty to the Professional Ethics
چکیده انگلیسی مقاله
During human life, ethical criteria and the formulation of ethical code have been a concern existed a long time, having various dimensions and components. So, for such a subject matter, there have been suggested a great number of theoretical views and practical procedures, which for a long time have been disputed by the experts in the fields of religion, philosophy, ethics, psychology and management. The present essay initially considers ethical action and its psychological roots. Next, it focuses on different theories concerning criteria for the evaluation of ethical action such as altruism, essential good and badness, and inspiration of consciousness as well as on the factors affecting ethical and non-ethical behaviors. Then, based on Islamic traditions, it points out the four principles of the normative ethics, i.e., commitment, monitoring, evaluation, and reprimand. And, finally, it analyzes the global backgrounds of formulating ethical code for organizations and its criteria including the principle of moral honesty, of ownership, of trust, of equity, and of citizenship, presenting the extensions of the studied dimensions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین خنیفر |
دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد مقیمی |
دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://pfk.qom.ac.ir/article_193_4af53ec6f9beabec8f8b53a600f2fa5c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244423.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات