این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۶۱-۷۴
عنوان فارسی
جدیدترین نظریه قانون طبیعی در بوته نقد
چکیده فارسی مقاله
آموزه «قانون طبیعی»[1] در خلال قرن های متمادی به گونه هایی متفاوت تفسیر شده است. این آموزه مشتمل بر گستره پهناوری از نظریه هاست که از زمان تمدن یونان باستان تا عصر حاضر، در حوزه های علوم اجتماعی نقش محوری ایفا کرده است. امروزه جدیدترین و یکی از پرطرفدارترین قرائت های مربوط به قانون طبیعی، تفسیر جان فینیس[2] از نظریه توماس آکوئیناس[3] درباره قانون طبیعی است. به حکم این قرائت، تنها در صورتی یک عمل حکیمانه است که انگیزه انسان از انجام آن وصول به یکی از خیرهای اصیل[4] باشد. براساس این نظریه، خیر های پایه و اصیل بشری عبارتند از: حیات مادی، دانش، مهارت در کار و تفریح، دوستی، ازدواج، عقلانیت عملی و دین. ویژگی های مشترک این خیرها بداهت، ذاتی بودن، عدم ارتباط با یکدیگر، اهمیت یکسان و عدم ابتناءآنها بر واقعیت است. این نوشتار بعد از توضیح مختصری درباره نظریه فینیس درباره قانون طبیعی به نقد و بررسی این نظریه بر اساس تعالیم حکمت متعالیه اسلامی میپردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Criticism of Finnis’s Natural Law Theory
چکیده انگلیسی مقاله
During many centuries, “Natural Law” doctrine has been interpreted in different ways; so there have been propounded various theories which trace back to the ancient Greek age, and which today play a central role in the domains of social sciences. One theory as regards the natural law is Aquinas’s theory of natural law; and a recent popular explication of Aquinas’s position is John Finnis’s interpretation. According to Finnis, an action is wise only when it is done to gain one of the basic goods. These goods, on Finnis’s view, are: life, knowledge, skilled performance, play, friendship, marriage, practical reasonableness, and religion. Each of these goods is self-evident, intrinsic, independent of each other, having equal value, and non-based on facts. The essay firstly explains Finnis’s natural- law theory; and then, based on the doctrines of Islamic Transcendent Theosophy, it offers a criticism of Finnis’s theory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
natural law, Aquinas, Finnis, basic goods, ought and is
نویسندگان مقاله
محمد حسین طالبی | mohammad hossein
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
نشانی اینترنتی
http://pfk.qom.ac.ir/article_210_725c0f5e93e2fdbbb980101d5810e8cb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244442.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات