این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۶

عنوان فارسی رابطه فرهنگ ایمنی بیمار و حوادث ناخواسته در بیمارستان: مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فرهنگ ایمنی بیمار یک عامل مهم در تلاش برای کاهش حوادث ناخواسته در بیمارستان و ارتقای ایمنی بیمار است. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ ایمنی بیمار و حوادث ناخواسته در بیمارستان‌های شهر همدان بود. روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که در سال 1397 در بیمارستان‌های همدان انجام شد. جامعه پژوهش پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه فرهنگ ایمنی بیمار و چک‌لیست بروز حوادث ناخواسته استفاده شد. پرسش‌نامه‌ها توسط 650 پرستار تکمیل شد. برای بررسی رابطه بین متغیرها از رگرسیون لجستیک چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: بالاترین میانگین فرهنگ ایمنی بیمار مربوط به بعد یادگیری سازمانی (74/0±45/3) و پایین‌ترین میانگین مربوط به بعد تبادل و انتقال اطلاعات (86/0±45/2) بود. 4/35 درصد پرستاران در طول یک سال گذشته حداقل یک مورد سقوط بیمار مشاهده کرده‌اند (کمترین حادثه ناخواسته). همچنین، 9/51 درصد پرستاران در طول یک سال گذشته با حداقل یک مورد زخم بستر و یا شکایت بیمار و خانواده آن‌ها (بیشترین حادثه ناخواسته) در محل کار خود مواجه بودند. علاوه برآن، میانگین امتیاز فرهنگ ایمنی بیمار با بروز حوادث ناخواسته رابطه معنی‌دار آماری داشت (001/0>P). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر فرهنگ ایمنی بیمار را به‌عنوان پیش‌بینی کننده حوادث ناخواسته تائید می‌کند. ازاین‌رو متولیان سلامت و مدیران بیمارستان‌ها باید از طریق روش‌هایی مانند آموزش کارکنان بیمارستان و همچنین، تشویق گزارش حوادث ناخواسته، زمینه را برای ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار و کاهش حوادث ناخواسته فراهم کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ ایمنی بیمار، حوادث ناخواسته، بیمارستان

عنوان انگلیسی Relationship between Patient Safety Culture and Adverse Events in Hospital: A case study
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Patient safety culture is an important factor in reducing hospital's adverse event and improving patient safety. The aim of this study was to evaluate the relationship between patient safety culture and adverse events in hospitals of Hamadan city. Methods: The present study was a descriptive-analytical study which was performed in hospitals of Hamadan in 2018. The study population consisted of nurses working in hospitals. The patient safety culture questionnaire and adverse event checklist were used for data collection. Questionnaires were completed by 650 nurses. Multiple logistic regression was used to examine the relationship between the variables. Results: The highest mean score of patient safety culture was related to the dimension of organizational learning, and the lowest score was for exchange and transfer of information. 35.4 percent of nurses said they had seen at least one patient fall in the past year (the least adverse event). Moreover, 51.9 percent of nurses stated that at least one pressure ulcer, or a complaint by a patient or his/her family had happened at their workplace in the past year (the most adverse event). Finally, the mean score of the patient safety culture had a significant relationship with the incidence of adverse events. Conclusion: This study confirms the patient safety culture as a predictor of adverse events. Hence, health officials and hospital administrators should provide prerequisites for promoting patient safety culture and reducing adverse events through different strategies, such as encouraging erse events reporting as well as holding nurse training courses.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient Safety Culture, Adverse Events, Hospital

نویسندگان مقاله حجت اله قرایی | Hojatolah Gharaee
Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان

راضیه جهانیان | Razie Jahanian
Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان

مجید حسینی کریم | Majid Hosseini Karim
School of engeeneering, Buali-Ali Sina University, Hmadan, Iran
دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان

ادریس کاکه مم | Edris Kakemam
School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز

خدیجه بنده الهی | Khadijeh Bande Elahi
Asadabad School of Medical Sciences, Asadabad, Iran
دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، اسدآباد

لیلی تاپاک | Leili Tapak
School of Public Health, Modeling of Noncommunicable Diseases Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان

یداله حمیدی | Yadolah Hamidi
School of Public Health, Research Center for Health Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3016-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/52/article-52-2444561.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات