این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۹۹-۲۱۸

عنوان فارسی آموزش فلسفی کودکان درنظام تعلیم وتربیت اسلامی
چکیده فارسی مقاله دردو دهه اخیر، بعد از ورود مباحث اموزش فلسفی کودکان به عرصه مطالعات وپزوهش‌های اهل نظر در ایران، بویژه با استقبالی که از رویکرد P4C (philosophy for children) به عمل آمد، تلاشهایی در تحلیل وبررسی ومعرفی وحتی اجرای آن به اشکال گوناگون، مانند ارائه مقالات درنشریات،تشکیل همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، تالیف وترجمه کتب صورت گرفت. درسنوات اخیر این همت‌ها به سطحی رسیده است که برنامه ریزی درحد پذیرش دانشجودرسطحPHD برای آن صورت می­گیرد . جای خالی بررسی نظرات لیپمن (بانی این نوع از آموزش درنیم قرن اخیر)، درمقایسه با نظام تعلیم وتربیت اسلامی، مارا برانگیخت تا با تاملی در آموزه‌های وحیانی، جایگاه آموزش تفکر خلاق وانتقادی درتعلیم وتعلم اسلامی را بازشناسی کنیم دراین بررسی ومقایسه، نزدیکی شیوه های تربیت دینی برای فراهم کردن بسترهای آموزش تفکر خلاق واکتشافی، با روش‌ها ودیدگاه‌های لیپمن (lipman ) آشکار گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Philosophical Instruction of Children in the Islamic Education System
چکیده انگلیسی مقاله In the two recent decades, when the ‘Philosophy for Children’ has been included among the topics dealt by Iranian thinkers, there have been made different attempts by researchers to investigate into such a topic and to write some works about it. Thus, since there has been shown special interest in the Philosophy for Children (P4C) program, several conferences and instructional workshops have been organized, a number of scholarly books and essays have been published on it, and the P4C curriculum has been established in the PhD level. The author in this essay is going to examine the views of Matthew Lipman, the innovator of such a philosophical instruction, in comparison with the Islamic education system as well as to elucidate the station of teaching critical and creative thinking in the Islamic education. As a result, the author discloses the similarities between the ways of religious education and Lipman’s methods in providing the elements of cognitive skills and critical thinking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی سلیمانی ابهری | soleimani abhari
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_244_ec4c77b78425de99f514130b1d37f57b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244467.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات