این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۷۱

عنوان فارسی تعلیم و تربیت از دیدگاه محمدبن سحنون دانشمند مسلمان قرن سوم هجری
چکیده فارسی مقاله این مقاله به بررسی و شرح آرای تربیتی «ابن‌سحنون»، متفکر اسلامی قرن سوم هجری و کتاب «آداب المعلمین» وی می‌پردازد.اهمیت تبیین آرای تربیتی ابن‌سحنون و کتاب او در این است که:اولا ـ جامعه علمی و فرهنگی ما با اولین تألیف تربیتی در تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی آشنا می‌شود.ثانیا ـ کتاب ابن‌سحنون تصویری از فرهنگ، برنامه آموزشی، مواد درسی، دروس ضروری و اختیاری مدارس (در قرن سوم) در قیروان است.ثالثا ـ تاریخ مطمئنی از اوضاع تربیت، نوع ارتباط معلم و مربی با متعلم و متربی در مغرب به حساب می‌آید.رابعا ـ نوع نگرش فقهی علمای مالکی - در آن عصر - به مسایل تعلیم و تربیت، منابع مورد توجه آنان و چگونگی برداشت تربیتی آنها از احادیث پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و... روشن می‌گردد.ابن‌سحنون سواد آموزی، یادگیری قرآن، آموختن آداب دینی و پرورش بر اساس آن را از هدفهای تعلیم و تربیت دانسته و براساس بینش ویژه‌ای که وی از معلم و شغل معلمی دارد، وظایف معلم را در محدوده تعهدها و قراردادهای مالی بین او و اولیای دانش‌آموزان تبیین می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Education from the perspective of the third century Muslim scholar Ibn Shnvn
چکیده انگلیسی مقاله This paper examines and describes Educational votes "Abnshnvn" Islamic thinker third century and "al-Mualemeen customs," he explains. Abnshnvn explain the importance of educational ideas and his book is: First, the scientific community and cultural training with the first author on Islamic education metSecondly Abnshnvn book image of culture, curriculum, teaching materials, essential lessons and schools (in the third century) is in Kairouan. Thirdly certain date of the training, the type of connection between teacher and student teacher and learner in the West considered. Fourth attitude Maliki legal scholars - at that time - the issues of education, according to their sources and how to harvest their educational traditions and the Prophet is clear. Abnshnvn literacy, learning the Quran, religious practices and foster learning based on the goals of special education based on knowledge and insight that he is a teacher and a teacher, the teacher's job in the scope of between him and the parents of students financial contracts explain he does.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی نقی فقیهی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_470_38b8c7aac4066a53e93426cda0e22f52.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244675.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات