این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های محیط زیست، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۱۵-۲۴

عنوان فارسی بررسی میزان انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوختهای فسیلی در بخش حمل و نقل درون شهری و برآورد میزان کاهش هزینه های خارجی و اجتماعی با جایگزینی گاز طبیعی (مطالعه موردی: شهر زنجان)
چکیده فارسی مقاله بخش حمل و نقل بیشترین بخش مصرفکننده فرآوردههای نفتی میباشد. با توجه به افزایش مصرف بنزین در ایران طی سالهاای اخیار،این امر موجب افزایش آلودگیهای هوا از جمله گرم شدن زمین بر اثر تولید گازهای گلخانهای شده است. گاز طبیعی به علت ساازگاری باامحیطزیست میتواند بهعنوان سوخت قالب در بخش حمل و نقل تبدیل شود. در این مطالعه، با استفاده از فرمولهای پیشانهادی مکانیسا توسعه پاک، میزان انتشار گازهای گلخانهای حاصل از بخش حمل و نقل، سپس هزینههای خاارجی و اجتمااعی حاصال از تولیاد گازهاایگلخانهای، صرفهجوییهای اقتصادی حاصل از گازسوز کردن خودروها از دید مالک و دولت و ظرفیت کناونی جایگااههاای ساوخترساانیCNGشهر زنجان جهت جایگزینی CNGبه جای سوخت فسیلی در سناریوهای مختلف (افزایش خودروهای دوگانهساوز باه ترتیاب 22درصد، 29درصد، 52درصد و 29درصد) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج، بیشاترین میازان انتشاار گازهاای گلخاناهای را مرباو باهخودروهای شخصی فقط بنزینسوز با 2/90×1911معادل تن CO2در سال با هزینههای خارجی و اجتماعی به ترتیاب 1/1 ×1911و ×19111/2ریال در سال و کمترین میزان انتشار گازهای گلخانهای مربو به خودروهای شخصی دوگانهسوز با سوخت CNGبرابر باا 3/4 ×192معادل تن CO2در سال باا هزیناههاای خاارجی و اجتمااعی باه ترتیاب 2/5 ×1914و 1/1 ×91912ریاال در ساال نشاان داد. همچناین،صرفهجوییهای اقتصادی از دیدگاه دولت و مالک خودرو کاملا محسوس میباشد. ظرفیت کنونی جایگاههای سوخترساانی CNGجهاتجایگزینی با سوخت فسیلی پاسخگوی خودروهای گازسوز فعلی شهر میباشد و ظرفیت جایگزینی را در سناریوهای مختلف ندارند مگار، باااحداث جایگاههای جدید سوخترسانی CNGکه این خود نیاز به مطالعه و برآورد اقتصادی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study on Greenhouse Gases Emissions Due to Fossil Fuel Consumption in Intercity Transportation Sector and Estimate the Reduction of External and Social Costs with Respect to Switching Natural Gas (Case Study: Zanjan City)
چکیده انگلیسی مقاله Transportation sector is the major consumer of oil products. Since consumption of gasoline has increasedduring the recent years, pollution of air and warming up of the earth as result of the production of green housegases, has increased. Natural gas, due to its environment friendliness as one of its characteristics, can becomethe dominant fuel in the transportation sector. In this study, we have evaluated the amount of Green HouseGases produced from transportation sector using Clean Development Mechanism formuala. Then external andsocial costs from produced Green House Gases, the economies of the owner`s and governmental view and thepresent capacity of CNG stations to replace the CNG for other conventional fuels in zanjan city, were studiedaccording to the variety of sceneries (increasing amount of bi-fule vehicles 25%, 50%, 75%, 90%, respectedly).The results show that the most amount of Greenhouse Gasses (GHGs) belong to the vehicles with conventionalpetrol engines which exceeds 2.08×1011 CO2 tonnage in a year imposing external and social costs whichamount to $2.9×1012 and $1.6 ×1012, respectively, in just one single year. The least amount of (GHGs) belongto the CNG fueled vehicles with 3.4×109 CO2 tonnage in a year imposing external and social costs that wouldbe $1×1010 and 1.4 ×1011, respectively, in just one single year. This study implies that the cost is mounting up,in the owner`s and governmental view. The present capacity of CNG stations to replace the CNG for otherconventional fuels is just suited to the existing conditions in this city and the number of bi-fuel vehicles, butin other sceneries which requires that the city must be provided with other stations, should be disused in anindependent study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عذرا طارمی |
کارشناسی ارشد مهندسی محیطزیست- آلودگی هوا، دانشکده محیطزیست و انرژی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

سعید متصدی زرندی | motesaddi zarandi
دانشیار دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

زهرا عابدی |
استادیار دانشکده محیطزیست و انرژی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

بهاره علی پناهی |
مربی مدعو گروه مهندسی بهداشتمحیط، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.iraneiap.ir/article_40407_ec68f6e5c50fa5835542709e8ecda115.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1420/article-1420-244910.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات