این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های محیط زیست، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۱۹۵-۲۰۶

عنوان فارسی مدلسازی رابطه پراکنش پرندگان، صدای ناشی از ترافیک و سایر متغیرهای محیطی در حاشیه جاده پارک ملی گلستان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش، جهت بررسی تأثیر صدای ترافیک و متغیرهای محیطزیستی بر فراوانی جامعه پرندگان در شهریور ماه 1331در طول جادهآسیایی در پارک ملی گلستان انجام شد. تعداد 67واحد نمونهبرداری با روش سیستماتیک- تصادفی در فواصل مختلف از جاده و در محدوده1 -251متری انتخاب شدند. شمارش پرندگان و ثبت متغیرهای محیطزیستی در فاصله شعاعی 25متری از هر یک از این نقاط انجام شد.در هر یک از ایستگاههای نمونهبرداری هم زمان با شمارش پرندگان، متغیرهایی مانند: دما، رطوبت نسبی، میزان صدای ناشی از ترافیک،تعداد خودروها (به تفکیک خودروهای سبک، نیمهسنگین و سنگین)، تعداد بوق ماشینها، ارتفاع از سطح دریا، ارتفاع موانع حاشیه جاده،عرض مؤثر جاده، شیب منطقه، فاصله از جاده و جهتهای جغرافیایی درون پلاتهای دایرهای و به مرکزیت نقاط نمونهبرداری اندازهگیریشدند. ثبت تمامی دادهها در طول یک هفته از سال که بیشترین بار ترافیکی و آلودگی صوتی بر این منطقه وارد میشود، صورت گرفت.پرندگان مشاهده شده به عنوان متغیر وابسته بر اساس نوع آشیانه به سه گروه پرندگان آشیان حفرهای اولیه، آشیان حفرهای ثانویه وغیرآشیان حفرهای تقسیم شدند و بر این اساس، 3مدل پیشبینی توسعه یافت. نتایج آنالیز رگرسیون چند متغیره در حالت خطی برای اینمدلها نشان داد که در تمامی این مدلها بیشترین عامل مؤثر بر حضور پرندگان، میزان صدای ناشی از ترافیک بوده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling of the Relationship Between Bird Distribution, Traffic Noise and Other Environmental Variables Along Asian Highway in Golestan National Park
چکیده انگلیسی مقاله This paper examines the likely relationship between traffic noise and other environmental variablesand bird distribution. The study was conducted in September 2012, along Asian Highway in GolestanNational Park. The sampling stations were selected in 76 points using Systematic-Random method atvarious distances between 0-250 meters from the road. Birds and environmental variables weresampled in a radius of 25 meters from each point. In each of the sampling points and in the center ofthe plot, birds and other variables such as temperature, relative humidity, traffic noise, number ofvehicles (light, heavy and medium-weight vehicles), number of horn beeping, height, the soundbarrier height, width of the road, slope and the geographical size were measured. All data wererecorded during a week of the year with the heaviest traffic and noise pollution. The birds asdependent variables were divided into three guilds namely Primary Cavity Nesting Birds, SecondaryCavity Nesting Birds and non Cavity Nesting Birds and accordingly, three prediction models weredeveloped. The result of multivariable linear regression analyses showed that in all of these modelsthe most important factor affecting birds is traffic noise.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیوا غریبی |
کارشناس ارشد ارزیابی و آمایش سرزمین، دانشکده محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابعطبیعی گرگان

عبدالرسول سلمان ماهینی | salman mahini
دانشیار گروه محیطزیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابعطبیعی گرگان

حسین وارسته |
استادیار گروه محیطزیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابعطبیعی گرگان


نشانی اینترنتی http://www.iraneiap.ir/article_40529_eaca2083cc6f0ac247081d2fc06167c4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1420/article-1420-244925.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات