این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مدیریت و توسعه ورزش
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۴-۵۹
عنوان فارسی
تأثیر محیط تورمی بر درجه عبور نرخ ارز بر شاخص قیمت واردات کالاهای ورزشی ایران و شرکای تجاری
چکیده فارسی مقاله
هدف: نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل بنیادی در تعیین قیمت داخلی کالاهای وارداتی است. اقتصاد ایران همیشه از نوسانات نرخ ارز متأثر بوده و لذا صنعت کالاهای ورزشی که از صنایع مهم فرهنگی، اجتماعی و رفاهی میباشد از این امر مستثنی نمیباشد. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف نظری و کاربردی بوده و به لحاظ روش تحقیق از نوع تحلیلی - توصیفی میباشد. روش جمعآوری آمار و اطلاعات در این مطالعه به صورت اسنادی و کتابخانهای می باشد. تحلیل دادهها با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی طی سالهای 2015- 1993 با کمک نرمافزار ایویوز 9 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین نرخ ارز و شاخص قیمت کالاهای وارداتی ورزشی در ایران وجود دارد و درجه عبور نرخ ارز بر شاخص قیمت کالاهای وارداتی ورزشی ایران و شرکاء تجاری ناقص است. همچنین متغیرهای تولید ناخالص داخلی، هزینه نهایی شرکای تجاری، باز بودن تجاری و محیط تورمی اثر مثبت و معنادار بر شاخص قیمت کالاهای وارداتی دارد. درجه عبور نرخ ارز در نظام هدفگذاری تورمی برابر با 43/0و در نظام لنگر ارزی معادل 40/0 بوده است. نتیجهگیری: هدفگذاری تورمی سبب شده است درجه عبور نرخ ارز بر قیمت واردات کالاهای ورزشی بیشتر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of inflationary environment on the rate of exchange rate passage on the index of prices of imports of sports goods of Iran and business partners
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The exchange rate is one of the most important factors in determining the domestic price of imported goods. Iran's economy has always been affected by the exchange rate fluctuations, and thus the industry of sports goods, which is one of the most important cultural, social and welfare industries, is not excluded. Methodology: The present research is a theoretical and practical objective and is descriptive in terms of research methodology. The method for collecting statistics and information in this study is documentary and library. Data were analyzed using a panel data approach during 1993-2015 with the help of Eviews 9. Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between the exchange rate and the index of prices of imports of sports goods in Iran, and the rate of exchange rate passagein Iran and business partners is incomplete. GDP variables, final costs of business partners, commercial openness and inflationary environment have a positive and significant effect on the index of prices of imports of sports goods. The rate of exchange rate passagein the inflationary targeting system was 0.43 and in the anchor system, it was 0.41. Conclusion: Inflationary targeting has increased the rate of exchange rate on the price of import of sporting goods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رقیه سرلاب |
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
فریبا عسکریان |
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز و خوارزمی، تبریز و خوارزمی، ایران
حسین اصغرپور |
دانشیار اقتصاد دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4110_94654b97dc4944c7ae866144c11bce49.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1093/article-1093-2449979.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات