این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱-۲۸

عنوان فارسی ارائه الگوی خودتوسعه‌ای رهبران دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی خودتوسعه‌ای رهبران دانشگاهی انجام شده است. روش پژوهش کیفی بوده که برای این منظور از فراترکیب و برای تأیید مدل از مصاحبه استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش فراترکیب 2670 سند علمی (شامل مقالات، کتاب‌‌ها، رساله‌ها و گزارش‌های کاری) بود که 70 عدد از آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شد. جامعه پژوهش در بخش مصاحبه، صاحب‌نظران رهبری دانشگاهی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بوده‌اند که 13 نفر از آنان به عنوان نمونه به روش هدفمند، انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از فیش فراترکیب و مصاحبه‌نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. برای تأمین اعتبار یافته‌های پژوهش از ابزار حیاتی گلین (2006) و فرایند ساخت‌یافته نگارش و تحلیل یافته‌ها استفاده شد. یافته‌های فراترکیب منجر به شناسایی پنج بعد کلیدی خودتوسعه‌ای رهبران دانشگاهی از جمله عوامل زمینه‌ای فردی و سازمانی خودتوسعه‌ای، فرایند و راهبردهای خودتوسعه‌ای و نهایتاًدستاوردهای خودتوسعه‌ای گردید که در مصاحبه‌ها نیز تأیید شد. در نهایت، مدل‌نهایی خودتوسعه‌ای رهبران دانشگاهی در 5 بُعد کلیدی، 24 مؤلفه و 49 زیرمؤلفه‌ طراحی گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودتوسعه‌ای، رهبران دانشگاهی، مطالعه کیفی،

عنوان انگلیسی Developing academic leadership self-development model (A qualitative study)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to develop a self-development model for academic leaders. The research method was qualitative which was used for this purpose meta synthesis and to confirm the model interviews were used. The research population consisted of 2670 scientific papers (including articles, books, dissertations and work reports), of which 70 were selected as sample. The research population in the interview section was academic leadership experts at public universities in Tehran, 13 of whom were selected through purposive sampling. A meta synthesis questionnaire and a structured interview were used to collect data. In order to validate the research findings, the critical tool of Glynn (2006) and the structured process of writing and analyzing the findings were used. The meta synthesis findings led to the identification of five key dimensions of self-development of academic leaders including individual and organizational contextual factors of self-development, self-development process and strategies, and ultimately self-development achievements, which were also confirmed in the interviews. Finally, self-development models of academic leaders were designed in 5 key dimensions, 24 components and 49 sub-components.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدایار ابیلی |
استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

جواد پورکریمی |
استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

ابراهیم مزاری |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_40443_349fbec3ed5881080d77be04df418afe.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-2450231.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات