این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۹-۶۲
عنوان فارسی
بررسی تجربی مدل حسادت در محیط کار
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اینکه کارکنان در سازمان ها تلاش می کنند تا احساس حسادت خود را سرکوب نمایند، شناخت و درک مفهوم حسادت، پیشایندها و پیامدهای آن برای محققین و سازمان ها امری مهم به نظر می رسد. بنابراین، تحقیق حاضر درصدد است تا به بررسی نقش حسادت در محیط کار بپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، از نظر ماهیت و رویکرد جزو تحقیقات علی است و از نظر روش جمع آوری اطلاعات نیز جزء تحقیقات توصیفی و از شاخه مطالعات پیمایشی به شمار می آید. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران به تعداد 650 نفر است. طبق جدول کرجسی و مورگان، نمونه ای با حجم 242 نفر انتخاب شدند. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. در این پژوهش از مدل معادلات ساختاری برای بررسی فرضیات پژوهش استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که روان رنجوری یک پیش زمینه مهم در توسعه احساس حسادت است. وظیفه شناسی به طور منفی بر احساس حسادت تاثیر می گذارد. رقابت پذیری ادراکشده احساس حسادت را افزایش میدهد. حسادت تاثیر منفی بر رفتار شهروندی سازمانی در سطح فردی و تاثیر مثبتی بر رفتارهای زیان-آور(غیر کارآمد) در سطح فردی دارد. در نهایت نتایج نشان میدهد که حسادت تا حدی نقش میانجیگری را در بین روابط روان رنجوری، وظیفه شناسی و رقابت پذیری ادراک شده از یک سو و رفتار شهروندی سازمانی و رفتارهای زیانآور در سوی دیگر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حسادت، حسادت در محیط کار، شرکت ملی نفت ایران،
عنوان انگلیسی
Empirical examination model of workplace envy in National Iranian Oil Company
چکیده انگلیسی مقاله
Given the fact that employees in organizations try to suppress their sense of envy, understanding and understanding the concept of envy, its predecessors and its implications for researchers and organizations is important. Therefore, this study aims to investigate the role of envy in the workplace. The purpose of this research is applied research, in terms of its nature and approach, is one of the causal research. In terms of data collection method, it is also a descriptive research and is a branch of survey studies. The statistical population in this research is the staff of the headquarters of the National Iranian Oil Company in the amount of 650 people. According to the krejcie and Morgan tables, a sample of 242 people was selected. The sampling method in this research is stratified random sampling. In this research, structural equation model has been used to investigate research hypotheses. The results of data analysis showed that neuroticism is an important background in the development of envy. Conscientiousness negatively influences envy at work. Perceived competitiveness positively influences workplace envy. There is a negative effect of workplace envy on OCB at the individual level. There is a positive effect of envy on counterproductive behaviours at the individual level. Finally, the results show that Workplace envy partly mediates the role of neuroticism, conscientiousness and perceived competitiveness on the one hand, and organizational citizenship behavior and counterproductive behaviours.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکبر حسن پور |
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سعید جعفری نیا |
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
یوسف وکیلی |
استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
مهدی مهذبی |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_40444_51b384da7d83f48188e0587d14c9349f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-2450232.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات