این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۲۹-۱۵۸
عنوان فارسی
مدلسازی عوامل موثر بر شادی سازمانی با رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری فراگیر (TISM)
چکیده فارسی مقاله
شادی سازمانی یکی از موضوعات بسیار حیاتی در مدیریت و روانشناسی بوده و یکی از عوامل موثر بر بهرهوری محسوب میشود. از طرفی، نتایج گزارشهای بینالمللی حاکی از عدم شادی در کشور و به تبع آن در سازمانهای ایران است که لزوم توجه بیش از پیش به این مسئله آشکار میگردد. لذا در این پژوهش محققان در صدد طراحی مدلی متشکل از عوامل موثر بر شادی سازمانی و همچنین کشف روابط ساختاری میان آن عوامل با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر در بانک سپه میباشند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است، جامعه موردمطالعه تحقیق مدیران ارشد و میانی و خبرگان دانشگاهی میباشند. بر این اساس 10 نفر از مدیران ارشد و میانی بانک سپه و 5 تن از اساتید دانشگاهی در رشته مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی به صورت هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. مدل طراحی شده حاوی 11 عامل اعتماد، خوشبینی، رضایت شغلی، امنیت شغلی و اقتصادی، اهداف کاری مشخص و مشترک، تعهد سازمانی، یادگیری سازمانی، احساس عدالت، صداقت، علاقه به کار و معنادار بودن کار است که در 8 سطح طبقهبندی گردیده است. یافتهها نشان میدهد که از میان مجموعه این عوامل، عامل اهداف کاری مشخص و مشترک بهعنوان عامل زیربنایی شکلگیری شادی سازمانی کارکنان تشخیص دادهشده است که منجر به ایجاد حس عدالت در افراد در ساختار مزبور شده و به تبع آن صداقت، امنیت شغلی و اقتصادی و خوش بینی تحقق یافته و در نهایت تعهد سازمانی پیامد نهایی آنها خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نشاط، نشاط سازمانی، مدلسازی تفسیری ساختاری فراگیر،
عنوان انگلیسی
Modeling the Effective Factor on Organizational Happiness Using Total Interpretive Structural Modeling (TISM) Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Organizational happiness has been one of the most critical issues in management and psychology and one of the factors affecting productivity. On the other hand, the results of international reports indicate a lack of happiness in the country and consequently in Iranian organizations, which necessitates more attention to this issue. Therefore, in this study, the researchers are trying to design a model consisting of factors affecting organizational happiness as well as discovering the structural relationships among those factors using Total Interpretive Structural Modeling (TISM) in Sepah Bank. This research is a descriptive-analytic one. The study population is top and middle managers and academic experts. On the basis, 10 top and middle managers of Sepah Bank and 5 academic professors in the field of human resources management and organizational behavior were selected by purposive method of sampling. The designed model contains 11 factors including trust, optimism, job satisfaction, job and economic security, setting clear and shared goals, organizational commitment, organizational learning, sense of justice, integrity, work interest, and meaningfulness work which categorized at eight levels. The findings show that among these factors, the setting clear and shared goals is identified as the underlying factors of the organizational happiness formation of the employees, which leads to the creation of a sense of justice for the individuals in the structure and, consequently, result in integrity, job and economic security and optimism, and ultimately organizational commitment will be their ultimate accomplishment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پیام شجاعی |
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
مسلم باقری |
استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
امین نیکبخت |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
مهسا محسنی بیک زاده |
کارشناس ارشد مدیریت کسبوکار، گرایش استراتژی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_40438_0be180c0db3420d663e2125d6a07eedf.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-2450235.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات