این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۵۹-۱۸۸

عنوان فارسی واکاوی نقش هوش فرهنگی انگیزشی در بهبود یادگیری سازمانی با تأکید بر میانجی‌گری سرمایه اجتماعی
چکیده فارسی مقاله امروزه موفقیت و استمرار حیات هر سازمانی به مهارت و میزان دانش کارکنان وابسته است. از این رو، یکی از راه‌های ارتقاء دانش و مهارت کارکنان یادگیری سازمانی می‌باشد. در نتیجه هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش فرهنگی انگیزشی بر یادگیری سازمانی با تبیین نقش میانجی سرمایه اجتماعی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان سازمان-های دولتی در شهر کرمان بود. برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول ‌کوکران استفاده شد و برای جمع‌آوری داده‌ها نیز پرسشنامه استاندارد مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن از طریق روایی صوری و سازه و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از پرسشنامه و نمونه آماری از مدل‌سازی ‌معادلات ‌ساختاری و نرم‌افزار LISREL استفاده شده است. یافته‌ها نشان‌ می‌دهد که هوش فرهنگی انگیزشی بر سرمایه اجتماعی (سرمایه ساختاری، سرمایه ادراکی و سرمایه ارتباطی) تأثیر مثبت معناداری دارد. سرمایه ادراکی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی نیز بر یادگیری اکتسابی تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین یادگیری اکتسابی تأثیر مثبت و معناداری بر یادگیری اکتشافی دارد. علاوه بر این، یافته‎ها موید این است که سرمایه ادراکی از طریق سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی به بهبود یادگیری اکتسابی در سازمان‌های دولتی شهر کرمان می‌انجامد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Investigate the Role of Motivational Cultural Intelligence to Improve Organizational Learning with clarifying Role of Social Capital
چکیده انگلیسی مقاله Today, the success and survival of any organization depends on the level of knowledge and skill of the employee. One way increase the knowledge and skills of staff is is organizational learning. The purpose of this study was to investigate the effect of motivational cultural intelligence on organizational learning by explaining the role of social capital. The employee of public organization in city of Kerman were consisted the research population. Random sampling method and Cochran formula were used for obtaining a sample. The standard questionnaire was used as a tool for collecting required data which its validity and reliability were examined through the content validity and Cronbach's alpha, respectively. LISREL software and structural equation modeling was used for data analyzing. The findings show motivational cultural intelligence has positive and meaningful effects on the social capital (structural capital, cognitive capital and relational capital). Structural capital, cognitive capital and relational capital has positive and meaningful effects on exploitative learning. Also, exploitative learning has positive and meaningful effects on exploration learning. The results also show that cognitive capital through structural capital and relational capital will help to better utilize exploitative learning in public organization in city of Kerman.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی دهقانی سلطانی |
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران

مریم مصباحی |
استادیار گروه علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

زهرا جمالی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام‌نور مرکز کرمان، کرمان، ایران


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_40442_a42e8ee1c8a89f6658c1a92f8dfe8f7c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-2450236.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات