این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۵۷۷-۵۹۲

عنوان فارسی تحلیل اثر بهینه سازی تخصیص واگن‌ها بر کاهش هزینه حمل‌و نقل در شبکه متروی تهران
چکیده فارسی مقاله یک سیستم حمل­و­نقل ریلی درون­شهری سیستمی است که در آن یک رام قطار در ایستگاه­های مشخص و در مسیری بین مبدا و مقصد مشخص تردد می­کند. دراینمطالعه،اقدامبهطراحی مدلیجهتبهینهسازیسیستمحمل­و­نقل ریلی درون­شهری شدهاست.بهینه­سازیروشیاستکهبوسیلهآنبهترینجوابممکنبراییکمسئلهباتوجهبههدفتعیینشدهوقیدهایموجود،که همهباتوابعوروابطریاضیمشخصشده­اند،تعیینمی­شود. مسئلهبهینهداراییکتابعهدفواحتمالاًچندینقیداستکه مجموعاًخصوصیاتسیستمموردنظررادربرمی­گیرند. در این پژوهش یکمدلریاضی خطی عدد صحیحبهمنظور بهینه نمودن تعداد واگن­های تخصیص یافتهبه چهار خط مترو در شهر تهران که با استفاده از نرم افزار winQSB حل شده، پیشنهاد شده است. هدف این مقاله کاهش هزینه­های تعمیرات و برق مصرفی واگن­ها در شبکه­ی مترو، ارائه یک مدل برنامه­ریزی شده در جهت تشویق افراد به استفاده از این نوع سیستم حمل­و­نقل و در راستای آن کاهش ترافیک و آلودگی هوا در کلان شهر تهران است. برای ارزیابی مدل پیشنهادی ابتدا وضع موجود با نتایج مدل پیشنهادی مقایسه شده است. نتایج نشان داده­اند مدل پیشنهادی به طور متوسط باعث کاهش 33 درصدی هزینه­های وارد شده در مدل (هزینه برق مصرفی و هزینه تعمیرات واگن­ها) در یک ماه می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of the Effect of Optimization of Wagons Allocation on Reducing Transportation Costs in Tehran Subway Network
چکیده انگلیسی مقاله  An intra-city rail transport system is a system in which a train ram travels at specified stations and in a direction between the origin and the destination. In this study, a model has been developed to minimize the operation cost of transport system. Hence­ an integer linear mathematical model was proposed for planning on four subway lines in Tehran out of seven existing lines and optimizing the number of wagons assigned to the lines that solved using WinQSB software. The purposes of this paper is to reduce the cost of the subway network, present a planned model to encourage individuals to use this type of transportation system, and thereby reduce traffic and air pollution in the metropolis of Tehran. To evaluate the proposed model, at first the present situation is compared with the results of the proposed model. The results showed that the proposed model would reduce the average costs incurred (electric power consumption and repair costs of wagons) by 33% in a month.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رقیه نظری |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران

علی اکبر عرب مازار |
استاد، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران

رسام مشرفی |
استادیار، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_87704_3678bc3f8880bf0e4efae719dfdefc07.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-2450458.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات