این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۷۱۹-۷۳۵
عنوان فارسی
ارائه مدل صف برای ارزیابی تأثیر تغییر ظرفیت بر تأخیر وسایلنقلیه
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر ظرفیت بر روی پارامترهای صف است تا با ایجاد تغییر مناسب در ظرفیت بزرگراه بتوان به کارایی راه کمک کرد و تاخیر ناشی از ایجاد صف را کاهش داد. در این پژوهش یک مدل صف قطعی ارائه میشود که بتوانند تأثیر تغییرات ظرفیت گلوگاه آزادراه بر تأخیرهای کاربران را برآورد نماید. فرمولبندی یک مسأله کلی بر مبنای نظریه صف قطعی انجام و با روش عددی نیز حل شده است. سپس یک مسأله نمونه با استفاده از برنامه کامپیوتری کدنویسی و حل گردیده است و در انتها تحلیل حساسیت بر روی تغییرات ظرفیت صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شاخصهای کارایی صف با افزایش ظرفیت بهبود مییابد. با بررسی موردی هر راه و انجام چنین تحلیل حساسیتی بر روی آن به همراه اعمال سیاست مناسب که موجب تغییر ظرفیت راه شود میتوان تأخیر را کاهش و کارایی مسیر را بهبود بخشید. همچنین روش پیشنهادی در این مقاله به فهم بهتر پدیده شکست در بالادست گلوگاههای ترافیک و مدلهای صف کلان کمک میکند و از تحلیل حساسیت صورت گرفته میتوان جهت کنترل و مدیریت ترافیک استفاده کرد. با استفاده از روش عددی پیشنهادی در این مقاله میتوان برای اشکال مختلف نرخ ورود و خروج ، پارامترهای مربوط به صف در هر سامانه (حتی غیر ترافیکی) را محاسبه کرد و ظرفیتی مناسب با پارامترهای تأخیر مورد انتظار محاسبه نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزادراه، تغییر در ظرفیت راه، روش عددی، گلوگاه، نظریه صف،
عنوان انگلیسی
Queuing model Development for Evaluating Effect of capacity changing on vehicle Delays
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to investigate the effect of capacity on queue parameters, in order to improve the efficiency of the road by creating a proper change in the capacity of the highway and reducing the delay caused by queuing. In this study, a definite queuing model is presented that can estimate the effect of changes in freeway bottleneck capacity on user delays. The formulation of the general problem is based on the definite queue theory and is solved by numerical analysis. A sample problem is investigated using a computer program. Finally, a sensitive analysis has been made on capacity changes. The results indicate that queue performance indicators improve with increasing capacity. By analyzing each case and performing such a sensitive analysis along with applying a suitable policy that changes the capacity of the way, the delay can be reduced and the route efficiency improved. Moreover, the proposed method helps to improve understanding the failure phenomenon in the upstream of traffic jams and large queuing models, and the sensitive analysis can be used to control traffic management. Using the proposed numerical method for each log entry and exit rate, one can calculate queuing parameters in each system (even non-traffic) and calculate the appropriate capacity with expected latency parameters.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید صابر ناصر علوی |
هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
نوید ندیمی |
استاد یار دانشگاه شهید باهنر کرمان
محسن نخعی |
کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه شهید باهنر کرمان
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_88162_900b7ee278d219b59d5cc5315e18b20e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-2450466.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات