این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۷۳۷-۷۵۵
عنوان فارسی
انتخاب حالت سفر و عوامل موثر بر آن با استفاده از مدل لاجیت چند جملهای در شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله
با توجه به تنوع شیوه های سفر درون شهری و اهمیت جزء هزینه های زمانی سفر برای مصرف کنندگان، انتخاب شیوه مناسب سفر که باعث کاهش هزینه حمل و نقل در سبد مصرفی خانوار شود اهمیت می یابد. در این مقاله انتخاب حالت سفر و عوامل مؤثر بر آن در چارچوب مدل لاجیت چندجمله ای مورد بررسی قرار گرفته است. مجموعا 384 مشاهده با روش نمونه گیری تصادفی از سفرهای درون شهری از چهار مسیر به مقصد میدان آزادی در زمستان 1395 در شهر اصفهان جمع آوری شده است. متغیر وابسته که انتخاب حالت سفر است دارای چهار طبقه می باشد: اتومبیل شخصی، اتوبوس معمولی، اتوبوس تندرو و تاکسی. نتایج نشان می دهد، در الگوی لاجیت اول بین جایگزین مرجع و اتوبوس معمولی متغیرهای هزینه، زمان پیاده روی و انتظار، رابطه منفی و عدم دسترسی به اتوبوس تندرو، عدم مالکیت خودرو شخصی و زمان سفر رابطه مثبت با احتمال انتخاب اتوبوس معمولی نسبت به جایگزین مرجع دارد. در الگوی لاجیت دوم بین جایگزین مرجع و جایگزین تاکسی متغیرهای زمان سفر، زمان پیاده روی و انتظار رابطه منفی و متغیرهای هزینه و عدم مالکیت خودرو رابطه مثبت با احتمال انتخاب حالت تاکسی نسبت به جایگزین مرجع دارد. در الگوی لاجیت سوم بین جایگزین مرجع و اتوبوس تندرو متغیرهای زمان سفر، عدم مالکیت خودرو و دسترسی داشتن به اتوبوس تندرو رابطه مثبت و متغیرهای هزینه، زمان پیاده روی و زمان انتظار رابطه منفی با احتمال انتخاب اتوبوس تندرو نسبت به جایگزین مرجع دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انتخاب حالت سفر، مدل لاجیت چندگانه، تجزیه و تحلیل خوشه ای،
عنوان انگلیسی
Travel Mode Choice and Its Affecting Factors Using Multinominal Logit Model in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the factors influencing the choice of trip mode in the framework of the polynomial logit model were investigated. 384 data were obtained by random sampling of intra-city trips to Azadi Square in winter of 1395 in Isfahan.The dependent variable (traveling mode selection) has four floors: personal car, regular bus, express bus and taxi. The personal car was selected as the reference class and the other classes were compared with the reference class. According to the results, in the Logit Model, between the reference alternative and the conventional bus, the cost variables, walking time and expectation of a negative relationship and lack of access to the fastest bus, personal ownership of the car and travel time have a positive relationship with the possibility of choosing a typical bus compared to the reference alternative. In the second Logit model, between the alternate reference and the taxi alternative. In the Logite III model, there is a positive relationship between the alternate reference and the bus of the fast-moving travel time variables, the lack of ownership of the vehicle and access to the fast-moving bus, and the cost variables, walking time and waiting time are negatively related to the possibility of choosing a bus to the alternative than the reference. The results of clustering showed that clustering increased the prediction accuracy of the model relative to the ungrouped state.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر `یارمحمدیان |
اقتصاد شهری، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارافرنیی، دانشگاه هنر اصفهان
بابک صفاری |
گروه اقتصاد، دانشکده اقتصادف دانشگاه اصفهان
منیره مرادی |
دانش اموخته کارشناسی ارشد رشته اقتصاد، دانشگاه هنر اصفهان
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_87705_048dc3976fa7fe70dae861a35aedca78.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-2450467.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات