این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۲۳-۳۲
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان افسرده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان تا تشخیص افسرده بود. روش: پژوهش حاضر از نوع روش آزمایشی کنترل شده تصادفی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان مبتلا به نشانههای افسردگی آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز که در سال 97-98 در مقطع تحصیلی دهم تا دوازدهم در حال تحصیل بودند، بود. از بین این افراد 30 نفر به صورت پس از غربالگری بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پرسشنامه سطوح خود انتقادگری ، پرسشنامه اجتناب شناختی - رفتاری و پرسشنامه افسردگی بک اجرا شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش گروهی شفقت درمانی قرار گرفتند. دادهها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون، نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری داشت. گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری را در نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی -رفتاری نشان دادند. نتیجه گیری: این یافته ها حاکی از آن است که آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود عامل تأثیرگذار مهمی بر کاهش مؤلفههای افسردگی شامل خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در نوجوانان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Self Compassion Group Training on Self Criticism and Cognitive Behavioral Avoidance in Depressed Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The persent study aimed to investigate the effectiveness of self compassion group training on self-criticism and cognitive- behavioral avoidance in adolescents with depression diagnosis.Method: The present study was a randomized controlled experimental design. The statistical population consisted of all adolescents with depressive symptoms who were educated in the region 4 of Shiraz, in the academic year 2019 at the 10th to 12th grade. Among these 30 students were selected through a purposive sampling procedure and then were randomly divided into two experimental and control groups. The Levels of Self-Critical scale, Cognitive-Behavioral Avoidance Scale and Beck Depression Inventory were performed. The experimental group received Compassionate Mind Training for eight 90-minutes sessions. Data were analyzed by multivariable analyze of covariance (MANCOVA) and using SPSS-20. Results: Results indicated significant differences between two groups in self-criticism and cognitive-behavioral avoidance scores in the post-test (P≥0/001). The exprimental group showed a significant decrease in self-criticism and also in conitive-behavioral avoidance scores. Conclusion: These findings suggested that group compassionate mind training as an important intervention in reducing self-criticism and cognitive-behavioral avoidance among adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الناز کریمی |
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نوراله محمدی |
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چنگیز رحیمی |
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jcp.semnan.ac.ir/article_4440_c0fad1af90f03555910f767773a465a6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-2451884.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات