این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۲۳-۳۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان افسرده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان تا تشخیص افسرده بود. روش: پژوهش حاضر از نوع روش آزمایشی کنترل شده تصادفی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان مبتلا به نشانه‌های افسردگی آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز که در سال 97-98 در مقطع تحصیلی دهم تا دوازدهم در حال تحصیل بودند، بود. از بین این افراد 30 نفر به صورت پس از غربال­گری بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پرسشنامه سطوح خود انتقادگری ، پرسشنامه اجتناب شناختی - رفتاری و پرسشنامه افسردگی بک اجرا شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش گروهی شفقت درمانی قرار گرفتند. داده‌ها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم ­افزار SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در گروه آزمایش در مرحله پس­آزمون، نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی‌داری داشت. گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معنی­ داری را در نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی -رفتاری نشان دادند. نتیجه­ گیری: این یافته‌ ها حاکی از آن است که آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود عامل تأثیرگذار مهمی بر کاهش مؤلفه‌های افسردگی شامل خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در نوجوانان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Self Compassion Group Training on Self Criticism and Cognitive Behavioral Avoidance in Depressed Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The persent study aimed to investigate the effectiveness of self compassion group training on self-criticism and cognitive- behavioral avoidance in adolescents with depression diagnosis.Method: The present study was a randomized controlled experimental design. The statistical population consisted of all adolescents with depressive symptoms who were educated in the region 4 of Shiraz, in the academic year 2019 at the 10th to 12th grade. Among these 30 students were selected through a purposive sampling procedure and then were randomly divided into two experimental and control groups. The Levels of Self-Critical scale, Cognitive-Behavioral Avoidance Scale and Beck Depression Inventory were performed. The experimental group received Compassionate Mind Training for eight 90-minutes sessions. Data were analyzed by multivariable analyze of covariance (MANCOVA) and using SPSS-20. Results: Results indicated significant differences between two groups in self-criticism and cognitive-behavioral avoidance scores in the post-test (P≥0/001). The exprimental group showed a significant decrease in self-criticism and also in conitive-behavioral avoidance scores. Conclusion: These findings suggested that group compassionate mind training as an important intervention in reducing self-criticism and cognitive-behavioral avoidance among adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الناز کریمی |
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

نوراله محمدی |
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چنگیز رحیمی |
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی https://jcp.semnan.ac.ir/article_4440_c0fad1af90f03555910f767773a465a6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-2451884.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات