این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۱۲۹-۱۵۹
عنوان فارسی
بازخوانی مؤلفههای رهبری دانش و بررسی وضعیت آن در گروههای آموزشی: مورد مطالعه دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی از اجرای این پژوهش، بازخوانی مؤلفههای رهبری دانش و بررسی وضعیت گروههای آموزشی بر مبنای آن بود. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش اسنادی و موردی بهره گرفته شد. نخست، مهمترین مؤلفههای رهبری دانش با تحلیل محتوای آثار علمی معتبر در ادبیات پژوهش شناسایی و استخراج شدند سپس، با رجوع به تجارب زیسته پانزده تن از مدیران گروههای آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد بهعنوان مطلعان کلیدی که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، وضعیت موجود رهبری دانش مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل نتایج به دست آمده از مصاحبههانشان داد که میانجیگری در حل تعارض، ایجاد جو اعتماد، دانشافزایی اعضای گروه، ایجاد فرصتهای یادگیری، جهتگیری قانونی گروه، تصمیمگیری مشارکتی، رعایت احترام، تعاملات فراسازمانی، رویکرد میانرشتهای و استادان جوان منشأ تغییر از مقولههای معطوف به رهبری دانش در گروههای آموزشی مورد مطالعه به شمار میروند. بهطور کلی، شواهد به دست آمده از وجود شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب رهبری دانش در گروههای آموزشی حکایت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Studying Knowledge Leadership at Departments of Ferdowsi University of Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was, at first, to review the components of knowledge leadership and then to investigate the status quo with regards to these components at the departments of Ferdowsi University of Mashhad, Iran. In doing so, case study research method was used. From a total of 54 department heads, 15 were selected as key informants through purposive sampling technique. Semi-structured interviews were conducted with the selected participants. At first, the major components of knowledge leadership were identified and extracted by systematic review. These components include learning leadership, change leadership, collaboration, coaching, knowledge sharing, shared outlook, knowledge development, network collaboration, creative problem-solving, conflict management and trust-building. Second, analyzing the status quo of knowledge leadership at departments indicated that mediation in conflict resolution, atmosphere of trust, knowledge acquisition, creating learning opportunities, lawful orientation of the department, collaborative decision-making, respecting others, inter-organizational interactions, interdisciplinary approach and young faculty members are considered as categories related to knowledge leadership at the departments under study. Overall, results revealed that there is a big gap between the status quo of knowledge leadership at departments and the ideal situation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صدیقه سادات قیومی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
رضوان حسین قلی زاده |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد
محمدرضا آهنچیان |
استاد گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_40277_fd7c4f863231ed00ab66f9672a3d36cb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-2453458.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات