این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۵۹-۹۸

عنوان فارسی بررسی استعاره‌های مبتنی بر ذهن آگاهی در ابیات مولانا
چکیده فارسی مقاله هدف: ذهن‌آگاهی به عنوان یک درمان جدید، ریشه در فرهنگ شرق داشت، هدف از این مطالعه شناسایی استعاره‌های بومی و فرهنگی مبتنی بر ذهن آگاهی در سه دفتر اول مثنوی معنوی مولانا بود. روش: روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا و جامعه آن سه دفتر اول مثنوی معنوی بود. انتخاب نمونه به صورت هدفمند صورت گرفت و تعداد (1027)، استعاره در سه دفتر شناسایی شد. ابتدا استعاره‌های مرتبط با هر یک از 9 مؤلفه ذهن‌آگاهی شناسایی و سپس فراوانی آنها تعیین شد. از تحلیل محتوا با استفاده از نرم‌افزار  MAXQDA برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها:  در این پژوهش تعداد استعاره‌ها در دفتر اول تقریبا دو برابر دفتر دوم و سوم بود. بر اساس یافته‌ها، استعاره‌های شناسایی شده مرتبط با مؤلفه‌های اصلی ذهن‌آگاهی، به ترتیب فراوانی از تعداد بیشتر به کمتر، عبارت از: عدم واکنش، اعتماد (اطمینان)، عدم قضاوت، بخشندگی (مهربانی)، بردباری، پذیرش و قدرشناسی (سپاسگزاری)، ذهن مبتدی و رها کردن/ نچسبیدن بودند. به عبارت دیگر عدم واکنش از بیشترین فراوانی و رها کردن/ نچسبیدن از کمترین فراوانی برخودار بودند. در این پژوهش برای مؤلفه عدم واکنش، زیرمؤلفه‌‎های تسلیم، نجنگیدن و سکوت، و برای مؤلفه عدم قضاوت زیر مؤلفه‌های روشن‌بینی، وسعت دید و عدم مقایسه استخراج شدند. همچنین در این پژوهش با توجه به مفهوم کلی ذهن‌آگاهی و بر اساس استعاره‌های جستجو شده، 4 مؤلفه عمل با آگاهی، مشاهده و توصیف، درک (همدلی) و تعادل، به عنوان مؤلفه‌های دیگر ذهن‌آگاهی کشف و شناسایی شدند. نتیجه‌گیری: به درمانگران و مشاوران پیشنهاد می‌شود که به منظور انتقال بهتر مفاهیم و آسان‌سازی آموزش و درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر شناخت، از استعاره‌های بومی و فرهنگی مبتنی بر ابیات مولانا استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌آگاهی، استعاره، مولانا، مثنوی معنوی

عنوان انگلیسی An Investigation of Mindfulness-Based Metaphors in the Poems of Rumi
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Mindfulness, as a new therapy method, has its roots in the culture of the East. The aim of this study is to identify the cultural and mindfulness-based metaphors in the Rumi's Masnavi (three chapters of first book). Methods: The current research analyzes the content of the above-mentioned section of Masnavi. The sampling was targeted and 1027 metaphors were identified. The metaphors attributed to the 9 components of mindfulness were identified, and their abundance was also cosidered. MAXQDA coding software was used to analyze the extracted data. Findings: The investigations showed that the number of the metaphors in the first chapter was two times more than the second and third chapters. The metaphors related to the components of mindfulness according to the number were sorted as follows: the non-striving, trust (confidence), non-judging, generoslty (kindness), patience, acceptance and gratitude, beginner's mind and letting go. In other words, the non-striving and letting go were respectively used most and least frequently. The sub-components of surrender, non-fighting and silence were identified for the non-striving component. The sub-components of insight, inclusiveness, and non-comparing was distinguished for the non-judging component . In addition, based on the researched metaphors and the concept of mindfulness, four new components of awareful action, observation and describing, understand (empathy) and balance, as other components of mindfulness were also discovered. Conclusion: For the means of facilitating the conveyance of concepts, education and therapy with cognitive-based mindfulness, it is suggested that  therapists and counselors use the folk and cultural metaphors in the poems of Rumi.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness, metaphor, Rumi, Masnavi

نویسندگان مقاله فاطمه اصلاحی | fatemeh eslahi
olum o tahghighat azad university
دانشگاه آزادعلوم و تحقیقات

خدیجه ابوالمعالی الحسینی | khadijeh abolmaali alhoseini
rudhen azad university
دانشگاه آزاد رودهن

علی اصغر اصغر نژاد | asghar asgharnejad farid
school of behavioral sciences and mental health
دانشگاه علوم پزشکی ایران

جواد خلعتبری | javad khalatbari
tonekabon azad university
دانشگاه آزاد تنکابن


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1528-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-2453978.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات