این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۵، شماره ۳، صفحات ۵۷۷-۶۰۴
عنوان فارسی
مطالعهای در باب گرایشهای اخلاقی متخصصان علم اطلاعات بر پایۀ موقعیتهای اخلاقی دشوار
چکیده فارسی مقاله
در مطالعات اخلاق حرفهای در علم اطلاعات، همواره تمرکز روی تعاملات متخصص با کاربر بوده و تعاملات بین خود متخصصان و روابط آنها با همکاران فرادست و فرودست آنچنان مدنظر نبوده است. همچنین، استانداردها و آییننامهها همیشه قاعدهگرا بوده و پژوهشها نیز عموماً به بررسی و ارزیابی گروهی از قواعد اخلاقی بین متخصصان پرداخته و در اکثر اوقات نحوۀ کنش و تعامل در تنگناها و دوراهیها و موقعیتهای دشوار بررسی نشده، حال آنکه جهتگیریهای اخلاقی دقیقاً خود را در موقعیتهای دشوار نشان میدهند. در این پژوهش، سعی شده گرایشهای خودآیینی و دگرآیینی اخلاقی (کانتی، رالزی، سندِلی و مکاینتایری) متخصصان علم اطلاعات بررسی شود تا ضمن ترسیم چشمانداز تحول حرفهای، بازاندیشی و درخودنگری را برانگیزد. بدین منظور، 406 نفر از کارکنان متخصص شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی به تصادف انتخاب شد و موقعیتهای دشوار اخلاقی توسط آنها خوانده و تکمیل گردید. نتایج نشان داد که متخصصان گرایشهای اخلاقی دگرآیین دارند و دگرآیینی آنها بیشتر از نوع رالزی است. همچنین، با افزایش سن گرایشهای دگرآیین کاهش مییابد و این مطابق با پیشبینی کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی است. همچنین، دو عامل دگرآیینی رالزی و خودآیینی مکاینتایری در شکلگیری گرایش اخلاقی متخصصان نقش عمده داشتند. دگرآیینی رالزی تبعیت سفتوسخت و صوری از قواعد بیرونی (عرفی، کشوری، دینی، سازمانی و هر قاعدهای بیرون از فطرت اخلاقی خود انسان) را میرساند و با وجود آن، تأمل اخلاقی و عمل بر اساس حس اخلاقی درونی با قبول مسئولیت فردی چیزی حاشیهای خواهد بود. وجود این نگرش غالب، میتواند نگرانیهایی را دربارۀ پذیرش نامتأملانۀ قواعد تحمیلی، پذیرش الگوهای نئولیبرال غالب در تولید و توزیع ثروت (از جمله اطلاعات)، و قرار گرفتن در چارچوبهای بسته و پذیرش منفعل الگوها و چارچوبهای بیرونی را ایجاد کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Studying Moral Tendencies of Information Professionals by Problematic Ethical Dilemmas
چکیده انگلیسی مقاله
Professional ethics studies in information science usually concentrates on users and dominantly forgets ethical relationships of colleagues, superiors and subordinates in organizational hierarchy. Besides, ethical standards or guidelines and also researches on professional ethics in information science always adhere general principles rather than close focus on ethical dilemmas, whereas moral details become apparent in ethical dilemmas. In this research I tried to investigate moral autonomy and heteronomy (Kantian, Rawlsian, Sandelian, and McIntyrian autonomy and heteronomy) of information professionals, working in the Iran Public Libraries Foundation (IPLF) as a trial to provide an approach to professional self-reflection and evaluation. For this reason, 406 number of mentioned professionals (n=406) were chosen randomly from 704 selective reading advisors (p=704) of IPLF for responding ethical dilemmas. Findings showed that heteronomous tendency is dominant among professionals and their heteronomy is prominently Rawlsian. Also, their heteronomous tendencies reduces by increase in their age and this is a proof to the Kohlberg's stages of moral development. Moreover, results of structural equation modelling suggested that Rawlsian heteronomy and McIntyrian autonomy are prominent in the formation of professional's moral tendency but Rawlsian heteronomy is obviously powerful than McIntyrian autonomy. Rawlsian heteronomy denotes stiff and formal adherence of external rules (religious, national, conventional, organizational and so on) and in this stance, ethical reflection and act on the basis of internal moral sense with responsible acceptance of its ramifications goes away as a marginal stance
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی شقاقی | Mahdi Shaghaghi
Faculty of Education and Psychology, Dept. of KIS, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-422-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-2454180.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اخلاق و حقوق
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات