این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۵، شماره ۳، صفحات ۵۷۷-۶۰۴

عنوان فارسی مطالعه‌ای در باب گرایش‎های اخلاقی متخصصان علم اطلاعات بر پایۀ موقعیت‎های اخلاقی دشوار
چکیده فارسی مقاله در مطالعات اخلاق حرفه‎ای در علم اطلاعات، همواره تمرکز روی تعاملات متخصص با کاربر بوده و تعاملات بین خود متخصصان و روابط آنها با همکاران فرادست و فرودست آنچنان مدنظر نبوده است. همچنین، استانداردها و آیین‌نامه‎ها همیشه قاعده‎گرا بوده و پژوهش‎ها نیز عموماً به بررسی و ارزیابی گروهی از قواعد اخلاقی بین متخصصان پرداخته و در اکثر اوقات نحوۀ کنش و تعامل در تنگناها و دوراهی‎ها و موقعیت‎های دشوار بررسی نشده، حال آن‎که جهت‎گیری‎های اخلاقی دقیقاً خود را در موقعیت‎های دشوار نشان می‎دهند. در این پژوهش، سعی شده گرایش‎های خودآیینی و دگرآیینی اخلاقی (کانتی، رالزی، سندِلی و مک‎اینتایری) متخصصان علم اطلاعات بررسی شود تا ضمن ترسیم چشم‎انداز تحول حرفه‎ای، بازاندیشی و درخودنگری را برانگیزد. بدین منظور، 406 نفر از کارکنان متخصص شاغل در نهاد کتابخانه‎های عمومی به تصادف انتخاب شد و موقعیت‎های دشوار اخلاقی توسط آنها خوانده و تکمیل گردید. نتایج نشان داد که متخصصان گرایش‎های اخلاقی دگرآیین دارند و دگرآیینی آنها بیشتر از نوع رالزی است. همچنین، با افزایش سن گرایش‎های دگرآیین کاهش می‎یابد و این مطابق با پیش‎بینی کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی است. همچنین، دو عامل دگرآیینی رالزی و خودآیینی مک‎اینتایری در شکل‎گیری گرایش اخلاقی متخصصان نقش عمده داشتند. دگرآیینی رالزی تبعیت سفت‎وسخت و صوری از قواعد بیرونی (عرفی، کشوری، دینی، سازمانی و هر قاعده‎ای بیرون از فطرت اخلاقی خود انسان) را می‎رساند و با وجود آن، تأمل اخلاقی و عمل بر اساس حس اخلاقی درونی با قبول مسئولیت فردی چیزی حاشیه‎ای خواهد بود. وجود این نگرش غالب، می‏تواند نگرانی‎هایی را دربارۀ پذیرش نامتأملانۀ قواعد تحمیلی، پذیرش الگوهای نئولیبرال غالب در تولید و توزیع ثروت (از جمله اطلاعات)، و قرار گرفتن در چارچوب‎های بسته و پذیرش منفعل الگوها و چارچوب‎های بیرونی را ایجاد کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Studying Moral Tendencies of Information Professionals by Problematic Ethical Dilemmas
چکیده انگلیسی مقاله Professional ethics studies in information science usually concentrates on users and dominantly forgets ethical relationships of colleagues, superiors and subordinates in organizational hierarchy. Besides, ethical standards or guidelines and also researches on professional ethics in information science always adhere general principles rather than close focus on ethical dilemmas, whereas moral details become apparent in ethical dilemmas. In this research I tried to investigate moral autonomy and heteronomy (Kantian, Rawlsian, Sandelian, and McIntyrian autonomy and heteronomy) of information professionals, working in the Iran Public Libraries Foundation (IPLF) as a trial to provide an approach to professional self-reflection and evaluation. For this reason, 406 number of mentioned professionals (n=406) were chosen randomly from 704 selective reading advisors (p=704) of IPLF for responding ethical dilemmas. Findings showed that heteronomous tendency is dominant among professionals and their heteronomy is prominently Rawlsian. Also, their heteronomous tendencies reduces by increase in their age and this is a proof to the Kohlberg's stages of moral development. Moreover, results of structural equation modelling suggested that Rawlsian heteronomy and McIntyrian autonomy are prominent in the formation of professional's moral tendency but Rawlsian heteronomy is obviously powerful than McIntyrian autonomy. Rawlsian heteronomy denotes stiff and formal adherence of external rules (religious, national, conventional, organizational and so on) and in this stance, ethical reflection and act on the basis of internal moral sense with responsible acceptance of its ramifications goes away as a marginal stance
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی شقاقی | Mahdi Shaghaghi
Faculty of Education and Psychology, Dept. of KIS, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-422-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-2454180.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اخلاق و حقوق
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات