این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۵، شماره ۳، صفحات ۶۰۵-۶۳۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیرگذاری رفتار اشتراک گذاری اطلاعات در شبکه های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر سنجش تأثیر رفتار اشتراکگذاری دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی بر ویژگیهای مختلف سرمایه اجتماعی بود. این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان خراسان جنوبی بود که در سال تحصیلی 1397-1398 مشغول به تحصیل بودند و حداقل شش ماه تجربه استفاده از یکی شبکههای اجتماعی مجازی تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ را داشتند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برای حجم جامعه نامعلوم برابر 384 نفر لحاظ گردید. به منظور بررسی مدل مفهومی پژوهش و آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرمافزار «اسمارت پیالاس» نسخه 2 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر در مجموع نشان داد که رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی ایشان و هر چهار ویژگی مورد بررسی آن (تعاملی، ساختاری، کارکردی و هنجاری) تأثیر مثبت و معنادار داشت. یافتههای پژوهش همچنین حاکی از این بود که متغیرهای جمعیتشناختی جنسیت، حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی بر رابطه بین رفتار اشتراکگذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی مجازی و سرمایه اجتماعی اثرگذار نبودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of information sharing behavior on virtual social networks on social capital
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of the present study was to assess the effect of the students' information sharing behavior in social network sites on different features of social capital. This research was an applied one for which survey method was employed. The population consisted of all the students studying at the universities in South Khorasan Province affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology in the academic year of 1397-1398 (2018-2019). The students were supposed to have a minimum experience of six months in using one of the social network sites such as Telegram, Instagram or WhatsApp. The sample size was 384, which was calculated through the Cochran formula for the unknown population. To test the conceptual model of research and the hypotheses, the Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling and SmartPLS (version 2) were used. The results of the conceptual model of the study confirmed a positive and significant relationship between the students' information-sharing behavior in social network sites and their social capital and all its four characteristics (interactional, structural, functional and normative). The results also indicated that the demographic variables of gender, field of study and educational level had no significant effect on the relationship between information-sharing behavior in social network sites and social capital.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید مهدی نارمنجی | Seyed Mahdi Narmenji
Kharami University; Iran
دانشگاه خوارزمی
نصرت ریاحی نیا | Nosrat Riahinina
Kharazmi University; Iran
دانشگاه خوارزمی
محسن نوکاریزی | Mohsen Nowkarizi
Ferdowsi University of Mashhad; Iran
دانشگاه فردوسی مشهد
محمد زره ساز | Mohammad Zerehsaz
Kharazmi University; Iran
دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-12&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-2454181.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت دانش
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات