این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
کاوش نامه ادبیات تطبیقی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۷-۶۱
عنوان فارسی
زیباییشناسی اکسپرسیونیسم و امپرسیونیسم در سرودههای مهدی اخوان ثالث و بدر شاکر السّیّاب
چکیده فارسی مقاله
امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم دو مکتب مهمّ هنری در اواخر قرن نوزده و آغاز قرن بیستم است که توانست در ادبیّات نیز اندیشمندانی را بهتکاپو وادارد. مسائل مهمّ انسانی، جهشهای بزرگ صنعتی، جنگ، استثمار و هزاران بحران بزرگ دیگر دستمایه بسیاری از آثار بزرگ و ماندگار هنری شد. ایران و خاورمیانه نیز همانند دیگر کشورهای پرآشوب قرن از تنشها و پیامدهای خارجی و داخلی این بحرانها درامان نبودند. مهدی اخوان ثالث و بدر شاکر سیّاب دو نماینده هنر ایرانی و عراقی هستند که همصدا با دیگر هنرمندان، تنهایی و انزوای انسان در قرن آشوبزده را ترسیم کردند و با بهتصویرکشیدن تابلوهایی از جنس واژه و خیال، به آرزوی آزادی، مجال پرواز دادند. در نوشتار پیش رو با توجّه به حال و هوای سرودهها، نقاط اشتراک آنها با برخی از آثار نقّاشی در سبکهای مورد نظر بررسی شده است. سرودهها با توجّه به درونمایه آنها در دو سبک نقّاشی مورد نظر دستهبندی شد. جستار حاضر درپی گزینش و بازنمایی زیباییشناختی تصاویر امپرسیونیستی و اکسپرسیونیستی است. با توجّه به پژوهش پیش رو، اخوان ثالث و بدر شاکر سیّاب تصویرسازانی در هردو سبک هنری هستند؛ ولی تصاویر برساخته خیال سیّاب با همه درد و رنج دورانش بهسبک امپرسیونیسم و اخوان ثالث به اکسپرسیونیسم گرایش بیشتری دارد. دلیل این امر، توجّه شاکر سیّاب به محیطزیست پیرامونش یا همان دیدههای ملموس او و تمایل اخوان به تاریخ است. از همین روی، ذهنیت مبهمتری در تصاویر شعری اخوان دیده میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
علم الجمال التعبیریّة والانطباعیّة فی شعر مهدی اخوان ثالث وبدر شاکر السّیّاب
چکیده انگلیسی مقاله
تعدّ الانطباعیّة والتّعبیریّة من أهمّ المدارس الفنّیة فی أواخر القرن التّاسع عشر وبدایات القرن العشرین والّتی استقطبت اهتمام المفکّرین فی حقول الأدب. ومن هذا المنطلق رکزت المزید من الآثار الأدبیّة الهامّة والخالدة على القضایا الإنسانیّة والقفزات الصّناعیة الکبرى والحروب والاستعمار وغیرها من المشاکل والأزمات. وقد طالت تداعیات هذه المشاکل والأزمات الشّرق الأوسط وإیران شأن باقی بلدان العالم الّتی کانت تعج بالاضطرابات. هذا و یمثّل مهدی أخوان ثالث وبدر شاکر السّیّاب الأدیبین الإیرانی والعربی فی الحقل ذاته. وقد ضمّ الشّاعران صوتهما إلى أصوات الفنّانین الآخرین للصدح بوحشة الانسان وانعزاله فی هذا القرن المشحون بالفوضى. واطلقا خیالهما لرسم لوحات فنّیة من الکلمات. فی هذا البحث قمنا بدراسة أشعار للشّاعرین اخوان ثالث وبدر شاکر السّیّاب للکشف عن أوجه التّلاقی بینها وبین الرّسوم الّتی تعتمد على المدارس المذکورة أعلاه. ومن ثمّ رتبنا الأشعار وفقا لمضامینها بناء على مدارس الرّسم الّتی اسلفناها سابقا. ومن أهمّ النّتائج الّتی توصلنا إلیها عبر هذه الورقة البحثیّة أنّه یمکن اعتبار أخوان ثالث وبدر شاکر السّیّاب شاعرین فنّانین ینطبق فنهما على المدرستین المذکورتین فی الرسم. الا أنّه یمکن القول أنّ صور الخیال الّتی رسمها السّیّاب والمعبرة عن آلامه وأحزانه تشبه بصورة عامة الانطباعیّة کما أنّ کلمات أخوان ثالث تجنح إلی التّعبیریّة. والسّبب فی ذلک ربّما یکمن فی اهتمام السّیّاب بالبیئة الّتی تحیطه أو قل انّه ینظر إلى الظّواهر نظرة مادّیّة وحسّیّة. بینما أنّ أخوان ثالث مغرم بالتّاریخ ولذلک تلف صوره الشّعریّة بعض الضّبابیة والغموض.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی صفایی سنگری |
دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
بهاره هوشیار کلویر |
طالب الدّکتوراه فی فرع اللّغة الفارسیّة وآدابها، کلّیّة الآداب والعلوم الإنسانیّة، جامعة جیلان، رشت، إیران
نشانی اینترنتی
https://jccl.razi.ac.ir/article_1399_c682171dd7b68a522efa69403a7de630.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-2454206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات