این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۸۲-۱۹۰

عنوان فارسی پیش‌بینی‌کننده‌های رفتار مصرف مکمل آهن بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در دانش‌آموزان دختر پایه نهم شهر بیرجند در سال ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کم‌خونی ناشی از کمبود آهن، یک مسئله مهم بهداشتی به‌خصوص در دختران نوجوان است. هدف این مطالعه، تعیین کاربرد سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر مصرف مکمل آهن در دانش‌آموزان دختر پایه نهم شهر بیرجند بود. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، بر روی 517 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه نهم انجام شد. دانش‌آموزان با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شد، صورت گرفت. پرسشنامه دربرگیرنده اطلاعات دموگرافیک، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و سؤالات آگاهی بود. داده‌ها با آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که آگاهی جامعه در رابطه با مصرف مکمل آهن 10/1، 42/6 و 34/7 درصد، نگرش آنان 1/4، 52/6 و 46 و عملکرد آنها 57/8، 34/6 و 7/5 درصد بوده که به‌ترتیب در سطوح ضعیف، متوسط و خوب قرار داشتند. پیش‌بینی‌کننده‌های رفتار مصرف مکمل آهن شامل: خودکارآمدی (0/196β=، 0/001P<)، راهنمای عمل (0/330β=، 0/001P<) و شدت درک‌شده (0/085=β، 0/046 p =) بودند. این سازه‌ها در مجموع 32/4 درصد (0/324R=)  از تغییرات رفتار را پیش‌بینی کردند. نتیجه‌گیری: آگاهی و نگرش دانش‌آموزان در حد متوسط است و اکثر دختران پایه نهم قرص آهن را مصرف نمی‌کنند؛ پیشنهاد می‌شود که با انجام مداخلات آموزشی و راهنما برای عمل، شدت درک‌شده و خودکارآمدی دانش‌آموزان تقویت گردد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، مدل اعتقاد بهداشتی، آهن، آگاهی، مکمل، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Iron supplementation consumption behavior predictors based on the health belief model among 9th-grade female students of Birjand in 2018
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim:  Anemia caused by iron deficiency, an important health issue is especially in teenager girls. The purpose of this study was, to determine the application of the Health Belief Model (HBM) constructs for the identification of influential factors on iron supplementation consumption among 9 th-grade female students in Birjand. Materials and Methods:  This descriptive-analytical cross-sectional study was performed on 517 of 9th grade female students. Students were selected by the randomized multistage sampling method. Data were collected through a researcher-made questionnaire whose validity and reliability was confirmed. The questionnaire included demographic information, HBM structures, and knowledge questions. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and regression model. Results: The results of the study showed that public knowledge was about iron supplementation consumption, 10.1%, 42.6%, and 34.7%. Their attitudes are 1.4%, 52.6%, and 46%, and also their performance was 57.8%, 34.6% and 7.5%, respectively that were in poor, moderate and good levels, respectively. Iron supplementation consumption behavior predictors include: Self-efficacy (p = 0.196, P < 0.001), practice guidelines (030/330 =, < 0.001) and perceived severity (P < 0.046, β = 0.085). These structures predicted 32.4% (R = 0.324) of behavioral changes overall. Conclusion: Students' knowledge and attitude are moderate, and most 9th-grade female students do not take iron tablet, it is suggested that by conducting educational interventions and practice guidelines, perceived severity, and self-efficacy in students be strengthened.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه حاجی دوست | Sadigeh Hajedoost
Student of Health Education and Promotion, Student Research Committee, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

غلامرضا شریف زاده | Gholamreza Sharifzadeh
Department of Epidemiology, Faculty of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

انسیه نوروزی | Ensiyeh Norozi
Department of Health education and promotion, Faculty of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

بی بی نرجس معاشری | Bi Bi Narjes Moasheri
Department of Public Health, Faculty of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2677-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-2455207.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات