این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷۱-۹۱

عنوان فارسی شناسایی عوامل حیاتی موفقیت صنعت روانکارهای ایران با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه‌ای در جهت کسب مزیت رقابتی
چکیده فارسی مقاله به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران برخورداری یک شرکت از موقعیت متمایز نسبت به سایر رقبا در یک یا چند مورد از عوامل حیاتی موفقیتِ صنعت، فرصت طلایی و استثنایی را جهت کسب مزیت رقابتی برای آن شرکت ایجاد می‌نماید. بر همین اساس هدف اصلی از انجام این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی عوامل حیاتی موفقیت در صنعت روانکارهای ایران جهت کمک به امر توفیق پذیری سازمان‌های فعال در این صنعت می‌باشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادها توصیفی- پیمایشی، ابزار آن مصاحبه و پرسشنامه و جامعه آماری، خبرگان صنعت روانکارهای ایران است. در این پژوهش از مدل تامپسون و استریکلند برای شناسایی این عوامل استفاده شده است. این مدل عوامل حیاتی موفقیت را در هفت بعد مختلف تعریف کرده و برای هرکدام شاخص‌هایی را مشخص ساخته است. بر اساس آن عوامل پرسشنامه برمبنای روش فرایند تحلیل شبکه‌ای تهیه و در اختیار خبرگان صنعت گذاشته شد. اطلاعات به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار Super Decision مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و پنج عامل "تجربه نوآوری در محصول"، "دانش فنی"، "کیفیت تولید"، "دسترسی به مواد اولیه و افزودنی" و "دسترسی به نیروی ماهر" به‌عنوان عوامل حیاتی موفقیت این صنعت شناخته شدند. لذا شرکت‌هایی در این صنعت موفق محسوب می‌شوند و می‌توانند به مزیت رقابتی دست پیدا کنند که بر این عوامل سرمایه‌گذاری داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله “عوامل حیاتی موفقیت”، “مزیت رقابتی”، “فرایند تحلیل شبکه‌ای”،

عنوان انگلیسی Identifying critical success factors of lubricants industry using analytic network process In order to gain a competitive advantage
چکیده انگلیسی مقاله According to great number of experts, having a distinct positioning regarding other competitors in one or more cases, are Critical factors of industrial success. These CSFs can create a golden and exceptional opportunity to gain a competitive advantage. Therefore, main goal of this study is to identify and prioritize CSFs in lubricants industry of Iran. Research method is practical use and as data collecting method is descriptive – survey. Interviews and questionnaires used to collect data in research population which is Iran lubricants industry experts. In this study, Thompson and Strickland models has been used to identify these factors. This model define critical success factors in seven different dimension and sets indicators for each one. Based on those factors and network analysis process a questionnaire has been prepared and has been placed at the disposal of industry experts. Obtained data were analyzed by using "super decision" software and five factors of " experience in product innovation", "technical knowledge", "production quality", "access to raw materials and additives", "access to skilled labor" were identified as critical success factors in this industry. Therefore successful companies in this field can gain the competitive advantages investing on these factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا کریمی علویجه | mohammad reza karimi alavijeh
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مریم صفایی |
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، تهران، ایران.

محمد مهدی احمدی | mohammad mehdi
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازرگانی بین الملل، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/article_15389_32e3b926651471c582ce9b0c7aefe17a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245845.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات