این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۲۵-۱۳۹
عنوان فارسی
بررسی نقش جوامع میزبان در پشتیبانی از توسعه گردشگری: استان گیلان
چکیده فارسی مقاله
توسعه مقاصد گردشگری نیازمند حمایت مؤثر و همه جانبه جوامع برای همراه و همسو کردن ذینفعان گردشگری و گسترش تعاملات رضایتبخش گردشگران و اجتماعات میزبان است. در نتیجه این تعاملات سازنده و مؤثر، منافع گردشگری برای گردشگران و جوامع میزبان ارتقا یافته و میتواند زمینههای توسعه ملی را فراهم کند. به منظور جلب حمایتهای جامعه، بر مبنای نظریه مبادله اجتماعی باید زمینههای رضایت افراد جامعه بیش از پیش فراهم شود. آنچه میتواند این مهم را محقق سازد، برایند ادراکات و برداشتهای مثبت یا منفی از توسعه صنعت گردشگری است. براساس مبانی نظری، ابعاد چهارگانه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی به عنوان مؤلفههای اساسی هستند که در جوامع میزبان، زمینه تکوین ادراکات مثبت و منفی اجتماعات محلی را ایجاد میکنند. در مطالعه حاضر، چگونگی اثرات این متغیرها بر یکدیگر و تأثیر آنها بر حمایت و پشتیبانی از توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است. برای بررسی روایی متغیرهای مدل از روش تحلیل عامل و برای بررسی روابط علّی بین متغیرهای پنهان مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. تحلیل دادههای با بهرهگیری از نرمافزارهایSPSS23 وAMOS 18 انجام میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که یکی از عوامل مهم حمایت یا عدم حمایت جامعه میزبان، میزان رضایتمندی از گردشگری است. این عامل با ضریب تأثیر 9/0 مهمترین عامل تبیینکننده واریانس متغیر وابسته است. بعد اجتماعی با ضریب تأثیر 8/0به صورت غیرمستقیم و از طریق دو متغیر اثرات ادراک شده مثبت و رضایتمندی، مهمترین عوامل مؤثر بر حمایت از توسعه گردشگری هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Host Communities In Support Of Tourism Development: Gilan Province
چکیده انگلیسی مقاله
Successful development of tourists’ destinations requires community’s comprehensive support for integrating tourism stakeholders and developing satisfactory interaction between tourists and host communities. As a result of constructive and effective interaction, benefits of quality tourism for tourists and host communities can be improved and provide national development in some areas. According to the social exchange theory, in order to attract community support, it is necessary to provide more satisfactory areas for people. What could lead to this goal are positive or negative perceptions and interpretations of tourism industry development. Based on theoretical and conceptual aspects, cultural, economic, social and environmental dimensions and their impacts are important in host communities as well as creating and development of positive and negative perceptions of local communities. The impact of these variables on each other and their effects on support of tourism development, is studied in this paper. Factor analysis is used for checking validity and examine the main variable. SEM method used in order to examine existing behavior between latent variables. Data analyzed using SPSS 23 and AMOS 18. Results suggest that an important factor in resident support is the satisfaction of the tourism (by impact factor of 0.9). This factor also explain the social dimension by impact factor of 0.8. This factor has an effect through two variables of “perceived positive effects” and “satisfaction of other important factors” on tourism development support indirectly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی رجب زاده قطری | rajabzadeh ghatari
دکتری مدیریت، دانشیار، گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نسیبه محمدپور |
دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
عادل آذر |
ادکتری مدیریت، استاد، گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حمید ضرغام بروجنی |
دکتری مدیریت، دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_15391_d57324e3f93cf1e002120e98d774f5c5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245847.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات