این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۹۵-۲۲۲

عنوان فارسی شناسایی دلایل غیبت از طریق بررسی ذهنیت کارکنان به کمک روش شناسی کیو
چکیده فارسی مقاله موضوع غیبت شغلی عاملی مهم و بحرانی سازمان‌، هزینه‌های مالی زیادی را به بار می‌آورد. نظر به ضرورت حل مسئله مذکور، این پژوهش از قدرت روش‌شناسی کیو در هم‌آمیزی روش‌های کمّی و کیفی جهت دستیابی به ذهنیت کارکنان بهره جسته شده است. پس از ارائه تئوری‌ها و تجربیات ارزنده برخی از اندیشمندان مدیریت و جامعه‌شناسی، تلاش شده است تا عوامل با اهمیت علل غیبت از خدمت کارکنان مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از تحلیل عاملی بر مبنای فرد، ذهنیت افراد مختلف نسبت به موضوع شناسایی شود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شاغل رده میانی سازمان مورد مطالعه می‌باشند. در این راستا پس از رجوع به ادبیات پژوهش مبنی بر دلایل غیبت با سه نفر از متخصصان سازمانی و دوازده نفر از خبرگان دانشگاهی مصاحبه، تعداد 40 گزینه‌کیو شناسایی و توسط مشارکت‌کنندگان اولویت‌بندی شد. بر این اساس تعداد پنج عامل شناسایی شد که در مجموع نشان‌دهنده اهمیت پرداخت بر مبنای عملکرد، تدوین شاخص‌های اصولی برای ارزیابی عملکرد، افزایش هویت شغل از طریق باز تعریف، اطلاع‌رسانی و شفافیت در تدوین و پیاده‌سازی ساختار سازمانی می‌باشند. ساختار سازمانی مورد توجه زیادی قرار داشته است که در هیچ یک از پژوهش‌ها به صورت جزئی مورد بررسی قرار نگرفته و ساختار سازمانی به عنوان پایه رضایت، نگرش و انتظارات از یک سازمان عنوان شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهنیت کارکنان، غیبت، ترک کار، روش کیو،

عنوان انگلیسی Identifying Reasons for Absence by Exploring the Mentality of Staff with Q-Methodology
چکیده انگلیسی مقاله The issue of job absenteeism as a critical factor for organizations brings significant financial losses. The absence is one of the all-consuming challenging and time consuming problems organizations could face and in economic point of view, one of the factors increasing the cost of production. These issues are more common in estate owned organizations. Given the need to identify causes of absenteeism and staff desertion, this study, with scientific and realistic analysis on the causes of absenteeism, try to find solutions and ways to overcome these issues. Reviewing experiences of some management scientists and sociologists, Q-methodology used to identify important factors causing employees absenteeism which those factors were finalizing using factor analysis. Statistical population was staff of the case study where three of the specialists interviewed, 40 Q identified and prioritized by the participants. 5 factors were identified, which collectively illustrate the importance of performance-based pay, developing systematic indicators to evaluate performance, enriching jobs by redefining the identity, awareness and transparency in the formulation and implementation of organizational structure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Staff Mentality, Absenteeism, Desertion, Q-Methodology

نویسندگان مقاله عرفان موحدی فر |
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سجاد فولادوند |
کارشناسی ارشد مدیریت mba- مالی، دانشگاه غیرانتفاعی نور طوبی، تهران، ایران.

حسین نوروزی |
استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/article_15394_1eba88d78f4b295f075e907cbf1e1a80.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245850.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات