این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۳-۴۷

عنوان فارسی تأثیر حمایت سازمانی،توانمندسازی و رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی
چکیده فارسی مقاله کارکنان دیدگاهی کلی از میزان حمایت سازمان نسبت به خود شکل می‌دهند و در ازای این حمایت به اهداف سازمان و تحقق آنها توجه می‌کنند. همچنین توانمندسازی روان‌شناختی به سازمان امکان انعطاف‌پذیری بیشتر و پاسخ‌دهی سریع بهتغییرات را می‌‌دهد. از طرفی سازمان به کارکنانی نیازمند است که مایل به پا فراتر نهادن از الزام‌های رسمی شغلی باشند .با توجه به اهمیت این عوامل در سازمان‌ها، پژوهشحاضر به بررسی رابطه حمایت سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجیرفتار شهروندی سازمانی می‌پردازد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان شعبات بیمه البرز در شهر تهران است. تعداد کارکنان درمجموع 270 نفر می‌باشد که از روش تصادفی ساده استفاده شده است. از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 159 نفر به دست آمد. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه استاندارد چیانگ و سیه (2012) استفاده شد. از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری بر‌پایه نرم‌افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری استفاده شد. یافته‌ها با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه‌ها نشان از آن است که رفتار شهروندی سازمانی رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روان‌شناختی با عملکرد شغلی را میانجی‌گری می‌کند و حمایت سازمانی ادراک شده بر عملکرد شغلی تأثیرگذار است، اما تأثیر آن بر رفتار شهروندی سازمانی در این پژوهش رد شد. همچنین توانمندسازی روان‌شناختی هم بر عملکرد شغلی و هم بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیرگذار می‌باشد و رفتار شهروندی سازمانی نیز بر عملکرد شغلی تأثیرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impacts of Organizational Support and Empowerment and Organizational Citizenship Behavior on Job Performance
چکیده انگلیسی مقاله Employees form an image of an organization's support and as results, attention to organizational goals and their realization. Their psychological empowerment allows organizations to be more flexible and responsive to changes. On the other hand, organizations need employees who are willing to step beyond the formal requirements of a job. Due to importance of these factors, this study examines the relationship between psychological empow­erment on job performance, with organizational citizenship behavior as a mediator. Statistical population is employees of Alborz Insurance Branches in Tehran that are a total of 270. The simple random sampling used and according to Cochran formula a sample of 159 were selected. To collect required data, a standard ques­tionnaire of Chiang and Hsieh (2012) was used. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling based on Lisrel was used to assess the structural mo­del. Results of testing hypotheses suggest that OCB mediate the relationship betw­een psychological empowerment and job performance and perceived organi­zational support has effect on job performance, but this effect was not accepted on OCB. Also, psychological empowerment has effect on job performance and OCB, and OCB has effect on job performance. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علی اکبر افجه | seyed ali akbar
استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حامد دهقانان |
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

فهیمه مفاخری |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/article_14440_4ae50677f6a7cf3d8e4fdd2fc58d5faa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245873.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات