این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۲۵-۱۵۲

عنوان فارسی شناسایی و سطح‌بندی عوامل مؤثر بر نهادینه‌سازی اخلاق در سازمان‌های دولتی با استفاده از مدل ISM
چکیده فارسی مقاله اخلاق از مهم‌ترین مباحث دینی است. برای ساختن یک جامعه بر‌اساس ارزش‌های اخلاقی و اسلامی، ضروری است که آموزه‌های اخلاقی به همه ارکان آن جامعه نفوذ نماید. همچنین یکی از مهم‌ترین موضوعات در عصر جدید مدیریت سازمان‌ها، نهادینه‌سازی اخلاق در سازمان‌ها می‌باشد. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر نهادینه‌سازی اخلاق در سازمان‌های دولتی انجام شده است. به این منظور از روش کتابخانه‌ای و بررسی ادبیات موجود برای شناسایی عوامل مؤثر بر نهادینه‌سازی اخلاق در سازمان‌ها استفاده شد و در مرحله بعد با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری ISM، روابط بین شاخص‌های مؤثر بر نهادینه‌سازی اخلاق در سازمان تعریف شده است. برای تعریف این روابط از نظرات 16نفر خبره در زمینه مدیریت و علوم اسلامی با سابقه بیش از 5 سال مدیریت در سازمان‌های دولتی کمک گرفته شد. این افراد بر‌اساس روش نمونه‌گیری گلوله برفی شناسایی شدند. نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که مدل به‌دست آمده شامل 7 عامل فرهنگ سازمانی، نظام ارزیابی عملکرد، نظام گزینشی، نظام آموزشی، حمایت مدیریت، توجه به قرارداد روانشناختی و منشور اخلاقی می‌باشد که در این میان ایجاد منشور اخلاقی به دلیل توان نفوذ بالا و وابستگی کم در سازمان نقش بنیادین دارد و بعد از آن، نظام گزینشی، نظام آموزشی، حمایت مدیریت و توجه به قرارداد روانشناختی افراد بیش‌ترین قدرت نفوذ و توان پیشران را در دیگر عوامل دارند و همچنین وابستگی کمتری به دیگر عوامل دارند. از این رو لازم است برای نهادینه‌سازی اخلاق در سازمان بیشترین توجه به آنها مبذول شود. همچنین نظام ارزیابی عملکرد در سطح سوم مدل جای گرفته و در‌نهایت فرهنگ سازمانی در سطح چهارم با کمترین توان نفوذ و بیشترین وابستگی قرار می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، نهادینه‌سازی، مدلسازی ساختاری تفسیری،

عنوان انگلیسی Identifying and Ranking the Affecting Factors on Institutionalization of Ethics by Using Ism Model
چکیده انگلیسی مقاله Ethics is the most important discussion of each religion. To build a society based on Islamic ​​and ethical values, it is essential for ethics to be considered by society. One of the most important issues in modern organizations management is institutionalizing ethics in organizations. This study is conducted to identify factors influencing the institutionalization of organizational ethics in organizations. To satisfy this purpose, existing literature were reviewed and an interpretive structural modeling were applied to define the relationships between affecting factors of institutionalizing ethics in organizations. To define these relations, opinions of 16 experts at Islamic Management and having at least 5 years work experience as managers at different Public organizations were used. These expert were chose using Snow ball sampling. The results show that the model includes seven factors: culture, code of ethics, selective system, educational system, performance evaluation system, management support and individuals' psychological contract. Creating a code of ethics have a fundamental role because of high driving power and low dependency. Other factors of selective system, educational system, management support and individuals' psychological contract to be high driving power of other factors and are also less dependent on other factors. The performance evaluation system is at the third level and culture is located at the fourth since it has lowest driving power and highest dependency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, Institutional, Interpretive Structural Modeling

نویسندگان مقاله لطف الله فروزنده دهکردی | forouzandeh dehkordi
دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

امنه کیارزم |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/article_14444_874f911b6b8482bca4d99929fce5657b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245877.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات