این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۸۵-۱۰۸
عنوان فارسی
رابطه سبکهای رهبری تحوّلی – تبادلی مدیران با سکوت سازمانی
چکیده فارسی مقاله
هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه سبکهای رهبری تحوّلی – تبادلی مدیران با سکوت سازمانی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری آن شامل تمام دبیران زن و مرد مقطع راهنمایی شهرستان ری به تعداد 1374 نفر شامل 468 دبیر مرد و 906 دبیر زن بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 312 نفر از دبیران شامل 198 زن و 114 مرد به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش دو پرسشنامه شامل پرسشنامه چند عاملی رهبری بس و اولیو (2000) و پرسشنامه محقق ساخته سکوت سازمانی بود. پایایی پرسشنامه سبکهای رهبری 91/0 و پرسشنامه سکوت سازمانی 93/0 از راه آلفای کرونباخ تعیین شد. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای رگرسیون همزمان و گام به گام، بررسی و تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که سبکهای رهبری تحوّلی و تبادلی مدیران قادر به پیشبینی 10/0 از سکوت سازمانی دبیران است. از بین مؤلفههای سبک رهبری تحوّلی، مؤلفه ترغیب ذهنی با سکوت سازمانی دبیران رابطه منفی و معناداری داشت و از بین مؤلفههای سبک رهبری تبادلی نیز مؤلفه مدیریت برمبنای استثنای منفعل با سکوت سازمانی دبیران رابطه مثبت و معناداری داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک رهبری تحوّلی، رهبری تبادلی، سکوت سازمانی،
عنوان انگلیسی
Study of Principals Leadership Style with Organizational Silence
چکیده انگلیسی مقاله
The general aim of this research is to determine the relationship between transactional-transformational leadership style of principals and organizational silence of teachers at Junior High Schools in Rey City in academic year of 2012-2013. In this study descriptive and correlation methods were applied. Statistical universe consisted of all teachers (1374people) of guidance schools in Rey City including 468 men and 906 women. 312 teachers including198women and114men, were selected by Stratified Random Sampling. Data gathered using two questionnaires including multifactor questionnaire of leadership by Bass and Avilio (2000) and the researcher-made questionnaire for organizational silence. Both questionnaire were reliable considering Cronbach's Alpha. The research data was studied and analyzed using enter and stepwise regression and T-test (2variables and 1variable). The results showed that transformational and transactional leadership styles of managers is able to predict 0/10 of teachers’ organizational silence. Among transformational leadership style dimensions, intellectul stimulation dimension has a negative and significant relation with organizational silence. Among transactional leadership style dimensions, management-by-exception passive dimension is a positively and significantly related to organizational silence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا ساکی |
استادیار، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
مرضیه دستی |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه شهید رجایی،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
صادق نصری |
استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_12646_2c5e4ee209cd089ad4b5dd0c5fe363f4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245890.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات