این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۶۶-۸۱
عنوان فارسی
مدلی برای طراحی و ارزیابی شایستگیهای شغلی دانشکارآن: موردکاوی مشاغل
چکیده فارسی مقاله
چکیده ارزیابی شایستگیهای دانشکارآن از جمله مباحث مهم و حیاتی منابع انسانی و مدیریت دانش است. با شناخت شایستگیهای شغلی، تمامی کارکردهای مدیریت منابع انسانی کارآتر انجام میگیرد. در فضای دانشگاهی به اهمیت مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی پی برده شده ولی چالشهای مختلفی از جمله عمومی بودن شاخصهای به دست آمده هنوز وجود دارد. در این مقاله نخست براساس پیشینه پژوهش، شایستگی شغلی دانشکارآن از جمله توانایی، مهارت، فعالیتهای دانشی، ساختار، سبک کار، علایق و ارزشها انتخاب شدند. دو سطح پرسشنامه طراحی شد. در سطح اول، براساس نظر کارکنان اصلیترین شایستگیهای شغلی در شغلهای برنامهنویس رایانه، تحلیلگر مالی و مهندس صنایع، انتخاب و رتبهبندی شد. در سطح دوم وضع موجود هر یک از این مشاغل در سازمان براساس شایستگیهای شغلی مورد بررسی قرار گرفت. تعداد افراد شرکتکننده 32 نفر بود که با آزمون فرض فازی، سیستم پشتیبان تصمیم برای انتخاب دانشکارآن طراحی شد. نکته حایز اهمیت آن است که نگاه توأم به ویژگیهای دانشی و سایر عوامل مؤثر بر شایستگیهای شغلی دانشکارآن، رویکردی جدید در ادبیات موضوع است. همچنین باید توجه کرد که با ارائه الگوریتم و ابزار آن (پرسشنامههای تدوین شده) و نظام پشتیبانی از تصمیمگیری، روشی ساده ولی کاربردی پیشنهاد میشود تا با سنجش وضعیت دانشکارآن (هم از منظر ویژگیهای دانشی و هم از منظر ویژگیهای عمومی) و قیاس آن با وضع مطلوب، بهینهترین دانشکارآن شناسایی شده و راهکارهای اصلاحی برای ارتقای سایر دانشکارآن تدوین نمایند. واژههای کلیدی:شایستگیهای شغلی کار دانشی، شایستگیهای شغلی کارکنان دانشی، دانشکار، کارکنان یقهسفید، ارزیابی کارکنان دانشی، ارزیابی شایستگیهای شغلی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Model for Knowledge Worker Competencies Design and Assessment: Case Study of Jobs
چکیده انگلیسی مقاله
In knowledge era having efficient and competent knowledge workers is one of the most critical issues in both human resource management and knowledge management which help facilitating different purposes such as selection, recruitment, promotion, learning, job description and finally better performance. At the first step the competencies of knowledge workers identified according to existing literature. Then we analyzed the sub competencies of each category. According to literature 6 knowledge worker competencies indices have been chosen which were ability, skill, knowledge-based activities, structure, work style, interesting and value. Data gathered by 2 level of questionnaire which the first level was choosing the knowledge worker competencies then the second one was assessing the competencies in 3 job positions. There were 32 personnel which participate in this survey. To be able to assess the knowledge worker competencies and analyzing the findings we used the fuzzy TOPSIS method. Contribution of this paper is considering both knowledge based jobs specifications and competencies. Also it is important that we propose a model with specific steps to capture competencies and make it practical in different human resource management functions through assessing knowledge workers condition and comparing it with ideal and finally presenting the best possible knowledge workers and some methods for improving other knowledge workers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی شیرازی |
دانشیار، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
گلناز اژدری |
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_12166_ab958c99b69808d678cf1ed2581722ee.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245910.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات