این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۴۴-۱۶۳
عنوان فارسی
تدوین مدل استراتژیک دانایی محوری در بخش علم وفناوری در راستای سند چشم انداز ۲۰ساله جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله
براساس سند چشمانداز «ایران کشوری است دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تأکید بر جنبش نرمافزاری و تولید علم». با توجه به اینکه محور سند مذکور داناییمحوری است، در پژوهش حاضر برای محقق شدن این مهم، بخش علم و فناوری بر مبنای داناییمحوری، مورد پژوهش واقع شده و پژوهشگر به دنبال طراحی مدل استراتژیک داناییمحوری در بخش علم و فناوری در راستای سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران است. داناییمحوری متشکل از سه سطح انسان، سازمان و جامعه میباشد. هر یک از این سطوح دارای ابعاد جداگانهای است. برای هر یک از این ابعاد، شاخصهای سنجش پیشنهاد و برای شناسایی شاخصها، طی فرآیندی، شش گام برداشته شده است. نخست شاخصهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی، مالی در مجموع 2100 شاخص شناسایی شد. پس از تجزیه و تحلیل، تعداد 1178 شاخص استخراج شد، سپس این شاخصها در20 گروه طبقهبندی و از بین این شاخصها تعداد 313 شاخص براساس شیوههای تحلیلی متمرکز بر معنا مورد توجه قرار گرفت. درنهایت با روش گروه کانونی از بین شاخصهای مورد نظر40 شاخص مربوط به دانایی محوری شناسایی و فراوانی هر یک اولویتبندی و براساس نتایج و یافتهها مدل پژوهش استوار شد. روش استفاده شده در پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوا، دلفی، مصاحبه و پرسشنامه است. پس از جمعآوری دادهها، نتایج آن مورد تجزیه تحلیل قرارگرفت. براساس نتایج به دست آمده از پژوهش، انسان دانا، سازمان دانا و جامعه دانا، ابعاد اصلی مدل پژوهش را تشکیل میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Composition of Instrument to Measuring the Wisdom Axial in Science and Technology Sectors in Respect to Iran Vision Plan
چکیده انگلیسی مقاله
According to Iran’s visions "Iran is a country achieved the first position of economy, science and technology in Southwest Asia, with emphasis on the software and science." Since the base line of this vision is knowledge core, in this study is conducted in Science and Technology sectors considering being knowledge core. Therefore developing such strategic model with accordance to Iran’s 20 years period vision was perused. Knowledge core consists of three layers, humans, organization and society. Each of these layers have different dimension. For each of these dimensions, indicators has proposed and to confirm those indicators, a six steps process has conducted. Cultural, economic, social, political, scientific, financial, indicators totaling 2,100 were identified. Doing analysis, 1178 indicators were extracted and grouped in 20 categories. 313 indicators considered based on meaningfulness analysis approach and 40 of them selected using focus groups. Selected indicators ranked based on frequencies. In this research content analysis, Delphi, interview and questionnaire have been used. Collected data analyzed using statistical softwares by chi-square test. According to the results, the wise man, the wise organization and the wise community formed the main aspects of the research model. According to Iran’s visions "Iran is a country achieved the first position of economy, science and technology in Southwest Asia, with emphasis on the software and science." Since the base line of this vision is knowledge core, in this study is conducted in Science and Technology sectors considering being knowledge core. Therefore developing such strategic model with accordance to Iran’s 20 years period vision was perused. Knowledge core consists of three layers, humans, organization and society. Each of these layers have different dimension. For each of these dimensions, indicators has proposed and to confirm those indicators, a six steps process has conducted. Cultural, economic, social, political, scientific, financial, indicators totaling 2,100 were identified. Doing analysis, 1178 indicators were extracted and grouped in 20 categories. 313 indicators considered based on meaningfulness analysis approach and 40 of them selected using focus groups. Selected indicators ranked based on frequencies. In this research content analysis, Delphi, interview and questionnaire have been used. Collected data analyzed using statistical softwares by chi-square test. According to the results, the wise man, the wise organization and the wise community formed the main aspects of the research model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد محمودی میمند | mahmoudi maymand
- دانشیار، گروه مدیریت اجرایی و mba، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
سید جواد میرامینی | seyed javad
دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_12120_ae1884b21c588ee70e76cf61fe1d71c0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245920.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات