این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۹۳-۱۱۱

عنوان فارسی مدل مفهومی عوامل مؤثر بر قصد و نیت رهبری: مورد مطالعه دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه‌های دولتی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله رهبری یکی از مفاهیم مهم و پرچالش مدیریت است. سازمان‌ها بدون داشتن یک رهبر کارآمد نمی‌توانند به چشم‌اندازها و اهدافی که مد نظر دارند، دست پیدا کنند. در این پژوهش تلاش شده است تا مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قصد و نیت رهبری شناسایی و در مدل مفهومی ارائه شود. قصد و نیت رهبری به معنای برنامه‌ریزی فرد برای آینده خود است و اینکه تمایل دارد نقش‌های رهبری را بر عهده بگیرد. مدل مفهومی پژوهش با بررسی مبانی نظری موضوع تدوین شد. داده‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس بین دانشجویان رشته‌ مدیریت دانشگاه‌های دولتی شهر تهران توزیع و 845 پرسشنامه گردآوری شد. داده‌های گردآوری شده با روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که شهرت‌طلبی، شبکه‌های اجتماعی، انگیزه رهبری و کارآمدی رهبری فرد بر قصد و نیت رهبری وی تأثیر مثبت و معناداری دارند. رؤیا‌پردازی، خطرپذیری، استقلال، اعتماد به نفس، حس کنجکاوی و هوش عاطفی از جمله متغیرهای دیگری بودند که تأثیر آن‌ها بر قصد رهبری مورد تأیید قرار نگرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Conceptual Model of Effective Factors on Leadership Intention: Researched and Studied Among Management Students of Public Universities of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Leadership is one of the most important concepts in management literature. Organizations cannot achieve their predetermined goals without an efficient leadership. This study tries to identify the most effective factors on leadership intention and demonstrate them as a conceptual model. Leadership intention means persons’ scheduling for self-individuals future and whether he or she is willing to be responsible for leaderships roles. The conceptual model of this study is created according to subject literature. Questionnaires distributed among management students of Tehran universities using convenience sampling and 845 were collected. Data analyzed using structural equation modeling. The results showed that fame-seeking, social networks, leadership motivation and person’s leadership efficiency have positive and significant Influence on his/her leadership intent. Dream, risk taking, independence, confidence, curiosity and emotional intelligence were among other variables that their effects on leadership intent was not confirmed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید یعقوب حسینی | seyed yaghoub
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)

سیدعباس موسوی | seyed abbas
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)

زهره خسروی لقب |
- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/article_12038_9e2c53946feee4fe178a11dfddfa925e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245925.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات